Het is nu vr maart 29, 2024 6:40 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Foto identificatie 
Auteur Bericht
Jochen S.
Bericht Foto identificatie
Waar is deze foto genomen? Ik heb helaas geen verdere info dus ik hoop dat iemand me verder kan helpen met identificeren van plaats en eenheid.

Bvd.

Mike S.

Afbeelding


za jan 29, 2011 7:43 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Het enige wat mij opvalt is dat er een soort van camouflage op het aangezicht is aangebracht bij sommigen, wat in de omgeving meer op een opleidingskamp lijkt.
Lijkt me waffen SS.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za jan 29, 2011 9:16 pm
Profiel
Jochen S.
Bericht 
Hallo Jean,

Idd. Waffen SS. Zijn dit nu FSJ-pakken? Bouw-stijl barak West-Europees of meer richting Oosten?

---


zo jan 30, 2011 1:50 pm
John S.
Bericht 
Hey broer.
Pakken lijken op Fallshirmj. pakken, maar zijn het niet (ik heb er even wat boeken op nageslagen).
Verder een opvallende camouflage die je verder weinig ziet...
Volgens mij een opleidingseenheid met bijbehorende uniformen.


zo jan 30, 2011 5:55 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Splittertarn motief, werden ook door FSJ gedragen.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo jan 30, 2011 6:10 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Zijn ze soms, zoals zoveel LAH en HJ eenheden, in Italië langs de kleermaker geweest? Van buitgemaakte Italiaanse camouflagestof werden vanaf 1943 de meest uiteenlopende kledingstukken gemaakt voor Heer en Waffen-SS. Twee voorbeelden:

Afbeelding
Afbeelding


zo jan 30, 2011 6:42 pm
noviomagum
Bericht 
Division Brandenburg van de Abwehr?


zo jan 30, 2011 8:28 pm
Harro
Bericht 
noviomagum schreef:
Division Brandenburg van de Abwehr?

Nee, ze hebben duidelijk SS doodshoofden op hun Schiffchen


zo jan 30, 2011 9:02 pm
noviomagum
Bericht 
Dat klopt Harro, maar na 20 juli 1944 werden sommige Brandenburgers bij de SS ingedeeld.
Volgens Wikipedia:
The anti-Nazi views of the Abwehr came to a head in July 1944, when several high ranking Abwehr officials, including Canaris himself, were implicated in the July 20 plot to kill Hitler. Control of the Brandenburg division was passed to the SD, but in September 1944 it was decided that special operations units were no longer necessary. The Brandenburg Division became Infanterie-Division Brandenburg (mot), was equipped as a motorised infantry division and transferred to the Eastern front.

1,800 men (including Freiherr Adrian von Fölkersam) managed to obtain transfers to SS-Standartenführer Otto Skorzeny's SS-Jagdverbände and continue operating as special forces till the end of the war.

De foto levert denk ik voldoende aanknopingspunten om kunnen te geloven dat dit geen "gewone" eenheid is. De vraag is of Brandenburgers de SS-emblemen droegen.


zo jan 30, 2011 9:14 pm
Harro
Bericht 
Welke aanknopingspunten zie jij dan dat het geen "gewone" eenheid was? :?

Overigens interpreteer je de tekst die je citeert verkeerd. Infanterie-Division Brandenburg (mot) was nog altijd geen SS divisie en de genoemde naar de SS overgeplaatste mannen waren na hun overplaatsing géén Brandenburgers meer.


zo jan 30, 2011 9:48 pm
noviomagum
Bericht 
Het kan ook zijn dat je me niet goed begrijp. Ik begrijp uit de tekst dat een deel van de Brandenburgers zich liet transfereren naar de SS-eenheid van Skorzeny maar bleven opereren als een speciale gevechtseenheid. Ze waren trots genoeg om zich Brandenburgers te blijven noemen, althans dat verwacht ik zonder daarvoor een bewijs te hebben.


zo jan 30, 2011 10:06 pm
Harro
Bericht 
Nee, de Brandenburgers werden een gewone Wehrmacht gemotoriseerde infanteriedivisie. Een aantal soldaten werden vervolgens op eigen verzoek naar de Waffen-SS overgeplaatst om daar nog als "special forces" te blijven dienen, maar daar waren ze vervolgens geen Brandenburgers meer. Of zij zich daar wel zo bleven noemen is totaal niet uit de tekst af te leiden en doet feitelijk niet ter zake.

Waar jij dan naar zoekt is een soort link tussen SS en Brandenburgers waardoor die camouflageuniformen op Brandenburgers kunnen wijzen ondanks de SS tekens op hun kleding. Maar dat is vergezocht omdat uit niets blijkt dat dit specifiek en/of exclusief kleding van Brandenburgers is. Derhalve is er geen aantoonbaar logisch verband tussen de foto en de Brandenburgers.


zo jan 30, 2011 10:22 pm
noviomagum
Bericht 
De Brandenburgers die naar de Wehrmacht gingen waren inderdaad geen B'rs meer, daar heb je beslist gelijk in. Maar ik had het specifiek over de eenheid van 1800 man waartoe die Freiherr von Folkersam behoorde. Omdat men als totale eenheid een afwijkende keus maakte zou het me niet verbazen dat ze bedongen hebben wat ik eerder gesuggereerd heb, zonder daarvoor bewijzen te hebben. Ik proberen dat op te zoeken.


zo jan 30, 2011 11:09 pm
Harro
Bericht 
Zelfs als dat zo is, wat mij buitengewoon onwaarschijnlijk lijkt, wat bewijst dat dan? We gaan heel rap off-topic en daar is TS niet mee geholpen. Zowel heel normale Heeres als Waffen-SS eenheden liepen tegen 1944/45 in de meeste exotische camo uniformen rond. Deze mannen dragen SS insignes en kraagspiegels en ook de Waffen-SS gebruikte allerlei vreemde camouflagestoffen om kleding van te maken. Ik noemde de LSSAH en HJ divisies al met hun Italiaanse stoffen maar er zijn nog tientallen andere voorbeelden. Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat deze foto specifiek Brandenburgers toont die om één of andere mysterieuze reden SS kentekenen dragen en voortborduren over het al dan niet naar de SS-Jagdverbände overgeplaatst zijn en daar jezelf nog "Brandenburger" noemen is interessant maar mist in dit topic elke grond.


zo jan 30, 2011 11:13 pm
noviomagum
Bericht 
Wel Harro, ik deed slechts een suggestie (wat volgens mij ook een van de bedoelingen van dit forum is) die je afwees. Vervolgens heb ik nog een noot geplaatst and that's all. Ik zie niet in of dat nou off-topic is. Rest mij te zeggen dat ik afmeld voor het vervolg van de topic. :D


zo jan 30, 2011 11:25 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group