Het is nu do maart 28, 2024 10:31 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Werkkamp Langer Morgen, Wilhelmsburg, Hamburg (D) 
Auteur Bericht
Steffan
Bericht Werkkamp Langer Morgen, Wilhelmsburg, Hamburg (D)
Hallo allemaal,

Mijn naam is Steffan Aalders en ben een kleinzoon van Jannes Aalders. Hij werd in omstreken ook wel Jans Pietereulie genoemd. Mijn opa heeft in de tweede wereldoorlog gewerkt voor de Duitsers. Hier moest hij U-boten maken in Hamburg. Hij is helaas overleden, maar heeft wel brieven achtergelaten van zijn verblijf in Hamburg. Op deze brieven staat altijd een stempel met de tekst Wilhelmsburg, Hamburg.

Op internet heb ik tijden gezocht naar een werkkamp in Wilhelmsburg en uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat er een werkkamp is geweest in Wilhelmsburg. De naam van dit kamp heet "Langer Morgen". Dit werkkamp is er niet meer, er lopen nu treinsporen overheen. Op google is nog een foto te vinden met een bord, waarop staat wat daar heeft gestaan, maar verder geen foto's van het kamp zelf in de oorlogstijd.

Zijn brieven zijn aangrijpend en emotioneel te noemen en ik zou graag zoveel mogelijk informatie willen ontvangen over dit kamp. Heeft er iemand foto's, boeken, andere brieven of weet er iemand een adres die mij meer informatie kan geven. Mijn opa heeft nooit veel verteld over dit kamp, omdat het hem zoveel emoties los maakte dat er nooit echt een verhaal uit is gekomen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast vriendelijk dank,

Steffan Aalders

http://www.oorlogsmusea.nl/upload/8161090414213217.jpg
Bron: Oorlogsmusea, Plaquette Werkkamp Langer Morgen


ma dec 06, 2010 12:28 am
Herisson77
Bericht Wilhelmsburg
Er bestaan meerdere plaatsen die Wilhelmsburg heten, maar Wilhelmsburg bij Hamburg zou vanaf 1938 officieel bij de stad Hamburg gehoord hebben. Hier vond ik wat gegevens waar je misschien verder naar kunt zoeken:

1) In Wilhelmsburg bevond zich wel een subcommando van het concentratiekamp Neuengamme, dat Wilhelmsburg heette en waar men voor de Jung-oilindustrie werkte. Op deze lijst via onderstaande link staat dat kamp onder no. 566

2) En nog een ander kamp Wilhelmsburg, siehe Hamburg-Wilhelmsburg, no. 1581 op deze lijst, waar geen hoofdkamp bij wordt vermeld:

http://bundesrecht.juris.de/begdv_6/anlage_6.html


ma dec 06, 2010 11:51 am
Steffan
Bericht 
Bedankt voor je reactie. Opzich heb ik hier helaas weinig aan, want ik kan op die site niet doorklikken en als ik het selecteer en toepas in google, vind hij vrij weinig. Wel informatie over het stadgedeelte zelf.
Ik ben eigenlijk opzoek naar bewijsmateriaal zoals, namenlijsten van arbeiders, zoals mijn opa die daar hebben gewerkt. Tussen 1940-1945.

Ik zal dag en nacht blijven zoeken naar verschillende informatie punten op het internet. Misschien weet u een adres waar ik meer informatie kan vinden over arbeiders in duitsland (Hamburg). of museums in Hamburg zelf.

Alvast bedankt voor de informatie, ik zal de gegevens nog eens googlen die u mij heeft gestuurd.


di dec 07, 2010 12:40 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Ben je bekent met deze informatie, Steffan: http://de.wikipedia.org/wiki/Arbeitserz ... ger_Morgen ?

Wellicht kun je additionele informatie vinden in de bronvermeldingen bij dat artikel!

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di dec 07, 2010 1:20 am
Profiel
Steffan
Bericht 
Ja, deze informatie ben ik al tegengekomen en heb het direct in Word opgeslagen. Ik heb hier op de wikipedia site ook doorgeklikt op bijna alles :D Ik vind het zo raar dat er niks over zulke kampen te vinden is. Hij maakte ook u-boten, daar kan ik ook bijna niks over vinden, in Hamburg dan, want de meeste zijn in Frankrijk gemaakt. Ik weet wel dat bijvoorbeeld er twee u-boot bunkers waren, minimaal. Van deze bunkers, weet ik de lokatie niet en ook niet wie er hebben gewerkt.

Ik denk dat ik daarom, naar een museum moet gaan in Hamburg en omstreken. Misschien hebben die lijsten met namen of meer informatie.

Als jullie blijven zoeken, geweldig. Ik ben alweer op sommige site's terecht gekomen waar ik zonder jullie niet was geweest. bedankt.


di dec 07, 2010 10:20 am
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Ik vind wel een boek op Amazon waarin het kamp genoemd en beschrven wordt:
http://www.amazon.com/Arbeitserziehungs ... 115880217X

verder heel veel hits als je googelt op lager "langer morgen":
http://www.google.nl/#q=lager+%22langer ... 28daa63664

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


di dec 07, 2010 12:17 pm
Profiel
T.M.van Steijn
Bericht Re: Werkkamp Langer Morgen, Wilhelmsburg, Hamburg (D)
Mijn oom hebt daar ook gezeten........alle gegevens zijn helaas bij de bevrijding verbrand door de geheime dienst de Gestapo,
Mijn oom is naar het ziekenhuis gebracht waar hij is overleden aan hij zware mishandeling en longontsteking en is daaraan
overleden. En in Hamburg begraven.


zo mei 04, 2014 11:18 pm
Eisbein
Bericht Re: Werkkamp Langer Morgen, Wilhelmsburg, Hamburg (D)
In de "Catalogue of camps and prisons in Germany and German-occupied territories" prepared by International Tracing Service Records Branch vinden we dat het een "Kommando" was van Neuengamme. Langer Morgen.

Daar waren een Arbeitserziehungslagers en een gevangenis in het Justitiegebouw Marsch.

Onder het opschrift "Civiele werk kampen" volgt een lijst van 33 straatnamen met de daar gevestigde kampen (lagers) en de firma namen die daar hun werk hadden uitbesteed.

Zonder nadere adres gegevens wordt het een zoekpuzzle eredivisie.


di mei 06, 2014 3:34 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group