Het is nu do maart 28, 2024 4:52 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Onbekende locatie ss`ers in Den Bosch 
Auteur Bericht
paul peters
Bericht 
In de voormalige Willem1-kazerne in den Bosch zat SS en daar was ook een hele rij stallen/garages vlak bij de achterpoort. Er zit nu een ROC in die kazerne.
Tijdens de mobilisatie was er het Reg. Wielrijders gelegerd.
Een andere mogelijkheid is de Frederik Hendrikkazerne in Vught. Daar waren ook stallen.


za dec 04, 2010 11:02 pm
Herisson77
Bericht 
Harro schreef:
Herisson77 schreef:
Als je de geschiedenis erop na slaat ontdek je dat verplaatsingen dikwijls niet voor niets plaatsvonden. Daarmee zeg ik overigens niets over de mensen op deze foto, omdat ik daar niets van af weet. Wel weet ik dat de regio Den Bosch geen goede naam heeft gehad. Er heeft zich er nogal wat afgespeeld, waar je je niet vrolijk over hoeft te maken.

Wees zo goed ons een concreet voorbeeld te presenteren van wangedrag in 1940 of 1941 in de regio Den Bosch dat zo extreem was dat "Berlijn het verstandiger vond om ze naar elders over te brengen om hen in de omgeving uit beeld te houden." Bovendien ben je nu aan het voortborduren op "verplaatsingen" zonder dat er zelfs maar een fractie bewijs is dat er sprake was van een verplaatsing.


Beste Harro, gaat het een beetje? Je leest mijn passages niet goed. Je borduurt zelf voort op verplaatsingen, terwijl ik slechts zeg dat in de nazi-geschiedenis dit soort dingen zijn voorgekomen, waarbij ik duidelijk genoeg aangeef dat dat niet in Den Bosch hoeft te zijn geweest, die verplaatsingen dus. Tijdens de Neurenberger processen zijn dit soort dingen overigens wel degelijk aan de orde geweest. Maar dan voerde men aan dat Berlijn geen misstanden wilde. Of dat oprecht was, weet ik natuurlijk niet. Als je de hele geschiedenis van het Derde Rijk bestudeert, dan kun je je overigens best wel de vraag stellen waarom er zoveel met mensen gesleept is, daar zijn best opvattingen over.

Ik noem verder ook geen enkele datum met betrekking tot eventuele misdrijven in de regio Den Bosch, dus ook niet in 1941, dus ik begrijp niet waar je je zo druk over maakt. Ik suggereer verder helemaal niets!


za dec 04, 2010 11:08 pm
Harro
Bericht 
Gaarne even citeren waar ik mij "druk" maak. Jij lanceert een hypothese en wijst ons er daarbij op dat de regio Den Bosch "geen goede naam heeft gehad" omdat destijds "zich er nogal wat afgespeeld, waar je je niet vrolijk over hoeft te maken". Dit alles om jouw stelling te onderbouwen dat er eenheden waren die "pijlsnel" verplaatst werden. De vraag wat zich dan concreet zou hebben afgespeeld lijkt mij dan legitiem maar blijkbaar denk jij daar anders over.

Als jij nu stelt dat dit niet in Den Bosch hoeft te zijn geweest en dat je geen enkele datum noemt dan wil ik je wel vertellen waar ik mij "druk" om maak: achterop de foto's van TS staat "'s-Hertogenbosch 1941".


zo dec 05, 2010 1:10 am
Herisson77
Bericht 
Harro schreef:
Als jij nu stelt dat dit niet in Den Bosch hoeft te zijn geweest en dat je geen enkele datum noemt dan wil ik je wel vertellen waar ik mij "druk" om maak: achterop de foto's van TS staat "'s-Hertogenbosch 1941".


Nu goed, een forum is om te discussieren (net zoals ik dat doe), maar als je mijn reacties niet goed wil uitleggen, lees dan tenminste terug wat Wilco er over schrijft:

"In 1941 was er geloof ik nog niet zo heel veel aan de hand in de regio Den Bosch, dus inderdaad wat is de relevantie met deze foto's.

Tenzij, maar dan is het interessant om eens contact op te nemen met Nationaal Monument Kamp Vught, deze mensen iets te maken hebben gehad met de voorbereidingen voor Kamp vught, dat een goed jaar later werd ingericht.

Als het Den Bosch is zou ik geneigd zijn inderdaad richting Vught te kijken en dan wel inderdaad het kampterrein of als er toen op die locatie nog niets was, de, nu voormalige, kazerne tussen Vught en Den Bosch."


zo dec 05, 2010 6:07 am
Harro
Bericht 
Herisson77 schreef:
Nu goed, een forum is om te discussieren (net zoals ik dat doe), maar als je mijn reacties niet goed wil uitleggen, lees dan tenminste terug wat Wilco er over schrijft:

Wilco vraagt zich het zelfde af als ik: "wat is de relevantie met deze foto's." Zijn "tenzij" is interessant maar houdt geen verband met een verplaatsing omdat ""Berlijn het verstandiger vond om ze naar elders over te brengen om hen in de omgeving uit beeld te houden". Jouw opmerkingen over o.a de Brederodekazerne zijn ook interessant maar houden evenmin verband met die opmerking. Ergo, je opmerking over misdaden was kort door de bocht en daar had ik het over.


zo dec 05, 2010 11:07 am
Harro
Bericht 
Maar goed, terug op het spoor dat de uniformen van een Polizei eenheid lijken te zijn...
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 7#p1534456
NicoH schreef:
Harro

A possible unit for the men on the photo's , asuming they are indeed of the SS-Polizei-division, is the following:

Ersatzbataillon des PolizeiSchützenregiment 2.

This replacement bataillon was send from Roermond to the Willem I Barracks in Den Bosch on 23.7.41. The bataillon , which formed part of the large numbers of replacement units of the SS-PolizeiDivision, had been in Roermond since April 1941.

Other possible are SS-PolizeiDivision reserve units which were stationed at Vught (Frederk Hendrik Barracks) at the same time. These include the Infanterie-Panzerjäger ersatzKompanie, the motorised PzJgErsZug and the GenesendenKompanie.

The first 2 came from Weert and the GenKp from Maastricht on the 23.7.41.

Hope this is helpfull

Nico


zo dec 05, 2010 11:11 am
Pieter F
Bericht 
GenesendenKompanie


zo dec 05, 2010 12:04 pm
Herisson77
Bericht 
Comu schreef:
Je suggereert dat het met verplaatsingen en misdaden te maken kan hebben in eerste instantie. Harro ontkracht dat helder en jij word er boos om?


Het lijkt mij dat het precies omgekeerd is. Ik ben helemaal niet boos, wel verbaasd over hoe fel er op mijn woorden gereageerd wordt. Als iemand ergens een suggestie in wil lezen, moet hij dat maar doen, maar het gaat hier wel om geschiedenis, en dan kun je verwachten dat mensen soms een beetje gaan doordenken, huh. Dat lijkt hier kennelijk niet te mogen en ik staak de discussie maar. Zucht.


zo dec 05, 2010 1:45 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Even vor de duidelijkheid in 1941 was er nog geen Konzentrationslager in Vught/Herzogenbosch, dat was pas in 1942 aan de orde. Vandaar dat ik me afvraag wat de relevantie is met dat er zo veel misstanden in die regio zouden zijn. Ik zie die relevantie niet met het jaartal op de foto.

Dat maakt de foto echter des te interessanter als de locatie echt daar in de buurt is. De info via Harro begint nu een redelijk beeld te geven denk ik.

Ik zie dus GEEN relevantie tot een opmerking over misstanden in die regio en mogelijke heimelijke verplaatsingen van bepaalde troepen in deze regio in de periode 1940-1941.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo dec 05, 2010 2:25 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
De officier lijkt wel een beetje op deze man:

Afbeelding

Karl Peter Berg, maar die zat in Amersfoort.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo dec 05, 2010 6:35 pm
Profiel
PoppyBooks
Bericht 
Leuke link, maar jammer genoeg geen oplossing (voor zover ik nu heb gezien) voor dit vraagstuk:
http://jeoudekazernenu.nl/index.html


zo dec 05, 2010 6:41 pm
Harro
Bericht 
De officier in de foto's van zjopske is geen officier maar een SS-Hauptscharführer (equivalent van de Oberfeldwebel) ;)


zo dec 05, 2010 6:44 pm
Harro
Bericht 
Herisson77 schreef:
Het lijkt mij dat het precies omgekeerd is. Ik ben helemaal niet boos, wel verbaasd over hoe fel er op mijn woorden gereageerd wordt. Als iemand ergens een suggestie in wil lezen, moet hij dat maar doen, maar het gaat hier wel om geschiedenis, en dan kun je verwachten dat mensen soms een beetje gaan doordenken, huh. Dat lijkt hier kennelijk niet te mogen en ik staak de discussie maar. Zucht.

Natuurlijk mag je "doordenken" maar als dat doordenken een verkeerd of zelfs belachelijk spoort volgt dan mag daar toch zeker wel op gewezen worden?


zo dec 05, 2010 8:20 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Ja idd. Harro was wat snel met mijn omschrijving van officier, ik dacht dat die graad automatisch tot het lagere officiers kader hoorde.

Karl Peter Berg was een SS-Hauptscharführer....

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo dec 05, 2010 9:11 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Mja, maar ik vind het wat ver voeren om via een oppervlakkige fysieke overeenkomst iemand met een andere rang (Berg was SS-Sturmscharführer) op een andere locatie (Berg was in Schoorl en daarna Amersfoort) opeens in Den Bosch te plaatsen bij wat een Polizei eenheid lijkt te zijn.

Maar wellicht kent iemand de bevorderingsdatums van Berg?


zo dec 05, 2010 9:28 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group