Het is nu vr maart 29, 2024 12:02 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Onbekende locatie ss`ers in Den Bosch 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Ja, ik pin me er ook niet op vast, maar er zijn wat treffende gelaatstrekken, verder is zijn graad wat mistig gaat van SS-Sturmscharführer naar SS-Hauptscharführer , dit kan natuurlijk ook via bevordering zijn. In elk geval hij zat ooit wel bij de Sipo SD.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo dec 05, 2010 9:39 pm
Profiel
zjopske
Bericht 
Comu schreef:
Het lijkt mij prettig als er eens iemand langs de betreffende locaties gaat. Ik heb zitten spitten met streetview, maar ik kan van de bestaande panden geen bevredigend beeld krijgen wat overeen komt met de foto's.


Ik heb zelf ook eens zitten spitten en wezen kijken maar ik heb (nog) niks gezien wat het e.v.t. zou kunnen wezen.
Als het weer het een beetje toelaat zal ik nog een keertje op pad gaan met de fiets.

Wilco_Vermeer schreef:
Even vor de duidelijkheid in 1941 was er nog geen Konzentrationslager in Vught/Herzogenbosch, dat was pas in 1942 aan de orde. Vandaar dat ik me afvraag wat de relevantie is met dat er zo veel misstanden in die regio zouden zijn. Ik zie die relevantie niet met het jaartal op de foto.

Dat maakt de foto echter des te interessanter als de locatie echt daar in de buurt is. De info via Harro begint nu een redelijk beeld te geven denk ik.

Ik zie dus GEEN relevantie tot een opmerking over misstanden in die regio en mogelijke heimelijke verplaatsingen van bepaalde troepen in deze regio in de periode 1940-1941.


Ik heb ook 2 foto`s genomen bij de Ijzeren man, eentje voor het hotel de Ijzeren man en de andere aan de andere kant van de Ijzeren man.
Deze foto`s zijn ook in 1941 genomen, ik heb ook al de exacte locatie`s van deze foto`s gevonden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het zou kunnen dat het pure toeval is dat ze toevallig een dutje deden in het hotel en een ommetje maakten.
Maar naast deze ss (politzei) hebben er ook gewone heer soldaten en officieren rondgelopen.

Ik heb ook nog enkele foto`s van Den Bosch van rond de inval maar ik zal eens met alle foto`s eens binnen lopen bij kamp Vught misschien dat ze nog iets hebben of weten.
Aanvullingen lees ik graag!


di dec 07, 2010 8:00 pm
Whoa Mahomet
Bericht 
Op de Frederik Hendrik kazerne helemaal op het achter terrein van de kazerne stond/staat een werkplaats ruimte tegenover het lesgebouw aldaar.
2004 was ik daar voor het laatst en toen had de Genie daar nog opslag.
Ik heb er helaas geen foto's meer van maar ik meen me te herinneren dat de werkplaats deuren daar gelijkenis vertonen met de hier op Stiwot getoonde oude foto's.
Ik weet niet hoe de staat van de kazerne op dit moment is maar volgens mij is er al behoorlijk veel gesloopt op het terrein i.v.m. een bouwproject.


di dec 07, 2010 9:00 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het wordt wel interessant nu. De Frederik Hendrik Kazerne huisvestte tijdens Wo2 onder andere de Duitse SS Polizei Panzerjäger Ersatzkompagnie (1942). dit zouden dan dus kwartiermakers geweest kunnen zijn in 1941.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 07, 2010 9:08 pm
Profiel WWW
racefiets
Bericht 
Als ik kijk naar de geweren die tegen de deur staan dan lijkt een ervan verdacht veel op een Hembrug karabijn voor de gemeente politie of de karabijn No1 Nieuw model. Het cordon beugel en de daar stoppende kolf zijn typisch voor deze uitvoering. De kolf die nog te zien is lijkt me ook een Nederlandse kolf. Aangezien er geen Nederlanders op de foto staan lijkt het me dat de geweren deel uit maken van hun eigen bewapening. Bezettingstroepen zou dan mijn eerste idee zijn.


wo dec 08, 2010 10:57 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee hoor hoeft helemaal niet. Ook polizei troepen werden in Nederland vaak met Nederlandse wapens uitgerust.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo dec 08, 2010 11:11 pm
Profiel WWW
Herisson77
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Het wordt wel interessant nu. De Frederik Hendrik Kazerne huisvestte tijdens Wo2 onder andere de Duitse SS Polizei Panzerjäger Ersatzkompagnie (1942). dit zouden dan dus kwartiermakers geweest kunnen zijn in 1941.


Evengoed kunnen het toch ook foto's zijn van een groep van elders die een dagje uit was in 's Hertogenbosch om bijv. de collega's te bezoeken!?


wo dec 08, 2010 11:56 pm
racefiets
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Nee hoor hoeft helemaal niet. Ook polizei troepen werden in Nederland vaak met Nederlandse wapens uitgerust.


Die heb ik misschien iets te makkelijk onder de bezettingstroepen gerekend.


do dec 09, 2010 1:38 pm
paul peters
Bericht 
Ofschoon ik zelf nog het Sutterlin-schrift heb moeten leren, kan ik het nauwelijks nog lezen.
Op de eerste foto staat: 's-Hertogenbosch ? om "Ijzeren Man". Hemelvaart 1941
Op de tweede staat: Uitstapje ? ? ? Hemelvaart 1941
? staat voor onleesbaar woord.
Het gaat dus om een zondags uitstapje naar de Ijzeren Man


do dec 09, 2010 10:09 pm
paul peters
Bericht 
Nog een kleine aanvullling:
Op de eerste foto: Golfbad (?) aan de IJzeren Man
Op de tweede foto: uitstapje naar het meer. (Ausflug nach dem See)
In 1941 viel Hemelvaartsdag op 22 mei


do dec 09, 2010 10:54 pm
Herisson77
Bericht De Ijzeren Man
paul peters schreef:
Nog een kleine aanvullling:
Op de eerste foto: Golfbad (?) aan de IJzeren Man
Op de tweede foto: uitstapje naar het meer. (Ausflug nach dem See)
In 1941 viel Hemelvaartsdag op 22 mei


Hier vond ik dat kamp Vught zich in de nabijheid bevond van recreatieplas "De IJzeren Man"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kamp_Vught


vr dec 10, 2010 8:28 pm
paul peters
Bericht 
De afstand tussen het kamp en de IJzeren Man is een "kippeneindje". Maar de bouw van het kamp is pas begonnen in '42. Ik weet niet of er in mei '41 al sprake was van de bouw van een nieuw kamp.


vr dec 10, 2010 8:34 pm
Herisson77
Bericht Ijzeren Man
Verder zijn er nog andere plaatsen met de benaming "Ijzeren man", namelijk:

o Station Vught-IJzeren Man, spoorwegstation tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch;
(dat station zou in 1938 opgeheven zijn);

* IJzeren Man (Weert), een meer in Weert;
* IJzeren Man (Eindhoven), een meer/zwembad in Eindhoven;
* IJzeren Man (Geldrop), een zwembad in Geldrop.

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Man


vr dec 10, 2010 8:37 pm
Harro
Bericht 
Klopt maar dit is zonder twijfel strandpaviljoen De IJzeren Man zoals het er uitzag tot een brand het gebouw zo'n twintig jaar geleden verwoeste...
zjopske schreef:
Afbeelding


vr dec 10, 2010 8:46 pm
Lauw
Bericht 
Ik kwam deze foto(kamp Vught) tegen in het archief van www.beeldbankwo2.nl:

EDIT: foto's linken van beeldbankwo2 werkt dus niet. Vul bij zoeken beeldnummer: 129717 even in.


Het gebouw op de achtergrond, doch wat onduidelijk, lijkt er verdacht veel op, maar zoals reeds opgemerkt bestonden deze gebouwen nog niet in 1941.


vr dec 10, 2010 10:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group