Het is nu do maart 28, 2024 10:39 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Een metalen knoop met leeuw, bodemvonst in Belarus 
Auteur Bericht
maximus-ww2
Bericht Een metalen knoop met leeuw, bodemvonst in Belarus
Beste forumleden,

deze knoop werd gevonden in bos bij Brest in Belarus (Wit-Rusland). Kan iemand zeggen uit welke periode deze knoop is en aan welke eenheden het kon behoren. Het lijkt Belgisch (Vlaamse Leeuw), maar kan het ook Engels zijn? Hoe zou deze nu in godsnaam in Belarus terechtgekomen zijn?

Afbeelding

Afbeelding



Alvast bedankt.


za feb 27, 2010 5:20 pm
Vin1
Bericht 
De leeuw heeft ook wel wat weg van de leeuw die vroeger op de Nederlandsche 1 cent / 2 1/2 cent stond. Die is precies hetzelfde. Enige verschil is dat de leeuw daar ook een zwaard in zijn handen heeft.

Verder heb ik geen verstand van knopen in verband met legereenheden.


zo feb 28, 2010 11:29 am
Harro
Bericht 
Er is rond Brest door de eeuwen heen door zoveel landen gevochten. Waarom geen Zweedse leeuw, of ewaarom geen Pools of Russisch regimentswapen ipv de leeuw van een land? Zomaar verklaren dat het duidelijk een Vlaamse leeuw is gaat zéér kort door de bocht.


zo feb 28, 2010 1:27 pm
maximus-ww2
Bericht 
Bedankt allemaal!

Toch zijn we er nog niet aan uit he...

Voor zover ik weet waren er door Russische eenheden geen leeuwen gebruikt, tenminste niet als afbeelding op kopen. Polen kan wel, maar het voornamelijke symbool is arend en leeuw op de schild ervan...
Engelse leeuw kan ook, Vlaamse ook, Poolse, andere lijken afwijkend. Welke is het nu :?: :|


zo feb 28, 2010 2:29 pm
Guy
Bericht 
Dit is een Belgische knoop voor een soldaat of onderofficier (capootjas)
Periode is moeilijk te bepalen tussen 1935 en 1970 werden deze nog gebruikt.
De grote van de leeuw speelt geen rol, er zijn verschillende maten van.
Hing zo wat af van de maker van de knopen.

Hier een voorbeeld van een dergelijke knoop op een overjas(capootjas) van een sergeant uit de jaren 50.

Afbeelding

Groeten

Guy


zo feb 28, 2010 3:16 pm
Harro
Bericht 
Wat een Belgische knoop dan Wit-Rusland doet is een grote vraag.


zo feb 28, 2010 3:38 pm
Guy
Bericht 
Wie zegt niet dat deze meegenomen is door een Vlaamse Oostfront strijder die dienst deed bij de waffen-SS in de jaren 43-44 en die verloren is ginder ?

Er kunnen hobnderde verklaringen zijn
nog eentje :
een Rus en een Belg hebben samen in krijgsgevangenschap gezeten in polen of duitsland en zo aan een Belgische knoop is geraakt ?

enz....
Als je mijn ondrschrift leest, zal wel verstaan dat niet alles te verklaren is :D

groeten

Guy


zo feb 28, 2010 3:58 pm
Harro
Bericht 
Er verdwaalt een Belgische knoop ergens in de Wit-Russische grond en een Belg vindt die knoop vervolgens weer. Soms is toeval wel iets TE groot.


zo feb 28, 2010 4:20 pm
Guy
Bericht 
Beste Harro,

Ik kan U niet bevestigen dat die knoop in Wit-Ruslabnd is gevonden.
Maar wel met meer dan 100 % zekerheid dat dit een Belgische knoop is.
In de 40 jaar dat ik louter Belgische zakenl verzamel heb ik er al velen honderden van de knopen door mijn handen zien gaan.

@Comu

Hier een voorbeeld van een paar achterkanten van die knopen.
Afbeelding
Afbeelding


Kijk ook eens op ons nieuw forum met enkle Belgische materiaal (periode 1830 tot op heden)
http://belgianmilitaria.forumparfait.com/index.php

Groeten

Guy


zo feb 28, 2010 4:37 pm
Guy
Bericht 
Kan je dit even specificeren

bv :Compagnie des Volontaires

De eerste maal is er sprake van deze compagnie in 1830 (om tegen de Nederlanders te vechten)

Dan is er nog eentje geweest voor de Frans-Duitse oorlog in 1871.

in 1914 18 hebben er Belgen in Rusland gezeten (in het Legermusuem in Brussel is daar een speciale vitrine voor gemaakt)

Na 1914 ben ik daar niet meer van op de hoogte, maar kan best zijn dat er nog geweest zijn zoals bv voor de Korea Oorlog begin jaren 50.

Maar dit zou je verder moeten uitzoeken.
Kan ik zo dadelijk niet op antwoorden.

Groeten

Guy


zo feb 28, 2010 5:13 pm
Harro
Bericht 
Luxemburgers met Belgische uniformknopen in het Duitse leger vechten in Wit-Rusland. Tsja, je moet toch ergens een verklaring zoeken :mrgreen:


zo feb 28, 2010 7:48 pm
maximus-ww2
Bericht 
Nogmaals bedankt voor de hulp! Vooral Guy!

Verder kan ik het volgende er nog bijdoen om misverstanden te voorkomen:
-Gevonden in Wit-Rusland door een Wit-Rus, een kennis van me. En ik heb geen knopen uitgeleend :D .

Verder kunnen we inderdaad nog lang discussiëren over hoe dat het daar terechtgekomen is. Er kan opgemerkt worden dat het in goede staat is, dus misschien toch niet van 1914-1918?


zo feb 28, 2010 7:54 pm
Guy
Bericht 
Geen dank Maximus, zulke dingen trekken ook graag mijn aandacht.

Hoe soms ergens iets terecht komt is soms nooit te achterhalen, maar wel trachten een mogelijke en aanvaardbare reden te vinden

Wie zegt dat die knoop door een Belgische soldaat daar verloren is.

een ander voorbeeld :

Als ik mj de verhalen van mijn vader mij goed herrinner waren er tussen de twee wereldoorlogen verschillende Russiche en Pools kinderen die een tijdje in België
hebben verbleven en jaarlijks terug op bezoek kwamen (had iets te maken met de Russische Revolutie in 1917 dacht ik)

Wie zegt niet dat een van die kinderen hier een knoop heeft meegenomen/gevonden en dat die zo in Rusland is terecht gekomen.

De Luxemburgers die dienst namen bij de Belgische strijdkrachten zaten in de Brigade Piron en hebben NOOIT is Ruslannd geweest.

Harro, het waren Luxemburgse jongens die in Luxermburg waren toen de Duitse het hebben ingenomen en geen kant meer opkonden.
Dus GEEN Luxemburgers met Belgische uniformen die naar het oostfront werden gestuurd.

Maar Harro, geeft U een een aanvaardbare verklaring ?
:roll:
guy


ma maart 01, 2010 7:44 pm
Harro
Bericht 
Nope, maar ik weiger pertinent allerlei vage theorieën te lanceren of te ondersteunen en ik snap niet dat andere forumleden zich daar wel in laten gaan. Dan liever een helder "ik weet het niet".


ma maart 01, 2010 8:47 pm
Guy
Bericht 
Voor dit zal een verklaring zijn zoals voor alles.

Maar sommige mensen willen bepaalde dingen niet begrijpen en verdenken andere dan van niet geheel de waarheid te vertellen over een vondst.

Daarom ook de vraag en de info die bij de knoop werd gegeven.
Een verklaring trachten te zoeken is dat niet menselijk ?

Kritiek geven is altijd gemakkelijk, dingen in twijfel trekken ook.
Maar dacht dat hier reden genoeg te zien zijn dat dit wel een Belgsiche knoop is. ( geen Poolse of weet ik veel....)

De mogelijke verklaringen die gegeven zijn zijn niet zo maar uit de lucht gegrepen.
Maar zoals ik al op voorhand gezegd had is een juiste en kloppende verklaring voor dit geval niet te vinden.

Maar denk als men zelf geen bijdrage kan leveren, dat men dan beter niet reageert op zulke onderwerpen.

groeten

guy


ma maart 01, 2010 9:21 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group