Het is nu do maart 28, 2024 6:33 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
help 
Auteur Bericht
oberfeldwebel
Bericht help
Hallo

Is er iemand die een onderscheiding kent als een Führerkruiz klasse 3 of iets anders met kruiz klasse 3 erachter?
Bestond er voor de SA ook een scherpschutter onderscheiding?


di jul 29, 2008 2:08 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik ken maar één Führerkreuz en dat is een kruis dat door Bergführer (ervaren bergbeklimmers) op een bergtop werd geplaatst of tijdens een processie wordt meegevoerd. Ik ken geen SA scherpschutters onderscheiding. Wel waren er diverse schietonderscheidingen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jul 29, 2008 8:07 am
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Als het het hebt over 'een kruis' derde klasse dan ken ik:

Deutscher Adlerorden, dritte klasse. Een medaille voor niet-duitsers die zich op positieve wijze voor het Reich hadden ingezet. Vreemd is trouwens dat von Neurath en von Ribbentrop ook in het bezit waren van deze orde, terwijl zij Duitsers waren..
Zij droegen echter wel het Sonderkreuz in Gold.

Verder is er nog een Deutsches Ehrenzeichen für Deutsche Volkspflege derde klasse. In eerste instantie voor sociale activiteiten. Opvallend is dat vanaf 1942 ALLEEN bij de derde klasse kruizen óók zwaarden uitgereikt mochten worden, voor personeel (niet militair) die toch op het slagveld actief waren (mannen en vrouwen).
Uitreiking van deze medaille werd gestopt op 14 december 1944.

Tevens is er het Ehrenkreuz der Deutschen Mutter (ik noem het altijd Mutterkreuz) ook in derde klasse verkrijgbaar: bronse kleur, met blauw, gekregen wanneer een moeder 4 of 5 kinderen had gebaard (in totaal, dus niet in een keer :wink: )

Er zijn verder nog derde klasse Ehrenzeichen voor Treudienst, Dienstauszeichnung RAD, Polizei, SS-Dienstauszeichnung en WH-Dienstauszeichnung, maar dat zijn allemaal geen kruizen.

Er is wél nog de orde van het ehrenzeichen der NSDAP, derde klasse, wat op de linkerborst gedragen werd. Over deze orde kan ik heel veel vertellen omdat er een enorm verwarrend en vreemd verhaal bijhoort. Deze medaille had als bijnaam : 'Totenorden'....nou dan krijg je wel een vermoeden......

Er is een Dienstauszeichnung, derde klasse der NSDAP; een bronse medaille, met bruin lint verkregen voor 10 jaar trouwe dienst bij de partij.
Gedragen op ordenschnalle.

Er was geen afzonderlijke SA-scherpschutter onderscheiding.

Schieten viel onder de activiteiten voor het SA-Wehrabzeichen. een soort militaire-test/keuring. De onderscheiding werd links op de borst gedragen.
Schietmedailles waren er natuurlijk wél bij de HJ en wel voor Schützen, Scharfschützen en Meisterschützen. Medaille gedragen op linker borstzak.

Daarnaast was er nog de Schiessauszeichnung des Deutschen JungVolks. Zilver met zwart-wit-rood. Gedragen op linker borstzak (door DJ).


di jul 29, 2008 12:02 pm
oberfeldwebel
Bericht 
Misschien dat er dit iemand kan lezen?
De zin vanboven kan ik totaal niet lezen en de onderste zin kan ik alleen maar kruiz klasse 3 lezen.
Zo te zien heeft mijn grootvader het SA sportabzeichen in Silber gekregen ook al was hij maar 32 jaar toen hij sneuvelde, dus heeft hij die test 5 jaar na elkaar gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MVG


wo jul 30, 2008 12:42 am
John S.
Bericht 
Boven staat: Staats technikum (zal wel een soort opleiding zijn)
Beneden staat: Führerschein, klasse III (rijbewijs dus).


wo jul 30, 2008 9:14 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Hij had inderdaad het Führerschein Klasse III. Dit betekend voor zover ik weet dat hij LKW (Ladenkraftwagen) met aanhanger mocht rijden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo jul 30, 2008 6:59 pm
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Graag gedaan.....


wo jul 30, 2008 8:45 pm
oberfeldwebel
Bericht 
Bedankt voor de vertaling, ik kon het echt niet goed lezen en ik dacht dat het misschien een onderscheiding was omdat het sportabzeichen in silber er bij stond.
Is het niet raar dat het sportabzeichen en zijn rijbewijs bij elkaar staan?


do jul 31, 2008 1:50 pm
John S.
Bericht 
Bij nummer 12 moeten juist die zaken vermeld worden die te maken heben met beroep, scholing en sport, te weten technische en sportieve vaardigheidsbewijzen.


do jul 31, 2008 2:07 pm
oberfeldwebel
Bericht 
Bedankt voor de moeite, ik weet weer wat bij!
MVG


vr aug 01, 2008 12:30 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group