Het is nu do maart 28, 2024 12:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Welke rang en insignes zijn hier te zien 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Welke rang en insignes zijn hier te zien
Ziet er uit als een luftwaffe jas, volgens mi ontwaar ik onder de hand een kraagspiegel met één "vleugeltje"= Unteroffizier
De kleur is wat moeilijker zodat het onderdeel niet 1,2,3 te onderscheiden is, maar ik gok flak.

Afbeelding

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo jul 07, 2013 12:03 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht Re: Welke rang en insignes zijn hier te zien
Doordat de kleur van de ondergrond -zoals Wilco terecht opmerkt - niet goed te te bepalen is, is de rang moeilijk te benoemen. Wilco opteert voor onderofficier, dat kan kloppen en ik zou er ook op gokken. Met dien verstande dat dan Unteroffizier vertaald moet worden als de laagste onderofficiersrang: sergeant. Er waren meer onderofficiersrangen.

Mocht de kraagspiegel echter een andere kleur dan rood hebben, dan kan er ook sprake zijn van een Soldaat der Eerste Klasse, in ieder geval van een rang/stand lager dan korporaal.

Ik volg Wilco dus een aardig endje, alleen voor de conclusie dat de man mogelijkerwijs deel uitmaakte van een Flak-eenheid vind ik geen enkel aanknopingspunt.

Het onherkenbaar maken van de persoon vind ik zwaar overdreven.


ma jul 08, 2013 1:04 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Welke rang en insignes zijn hier te zien
Voor zover mijn kennis strekt:
Heel sec gesproken kan het bij de Luftwaffe gaan om Unteroffizier (non-commissioned rank) of Flieger (enlisted, dienstplichtig) gaan. Soldaat 1e klasse kende men in de Luftwaffe niet. Het is ook Unteroffizier en GEEN onderofficier, je kan Wo2 DUitse militaire rangen niet vertalen om het equivalent te verkrijgen. Unteroffizier is qua functie meer equivalent aan Korporaal, Sergeant kan beter als equivalent van Unterfeldwebel gezien worden binnen Luftwaffe verband. Unteroffizier was bij de Wehrmacht ook een rang terwijl dat bij bijvoorbeeld Nederland om een groep rangen gaat.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jul 08, 2013 1:07 pm
Profiel WWW
rshofman
Bericht Re: Welke rang en insignes zijn hier te zien
Hallo allen,

Het is al weer tijd geleden dat ik hiermee bezig was.
Ondertussen vond ik volgende krantenartikel:

Titel: De toekomst van Nederlands economie. De Urker visschers op het IJselmeer. Pleidooi op grond van Germaansch recht.

" [...] Een verbod van Nederlandsche autoriteiten werd krachteloos gemaakt door een vergunning van den Duitschen commandant in Groningen. Een daarop volgend verbod, op last van den Rijkscommissaris uitgevaardigd en door den burgemeester van Urk bij bekkenslag bekend gemaakt, ie doorkruist geworden door vergunningen, verleend door den Duitschen commandant te Urk (een Feldwebel). De vergunningen van dezen onderofficier zijn door het Districtehoofd van de Visscherij in gezelschap van hooge Duitsche militairen weer ingenomen. Maar naderhand heeft het Departement het toch wenschelijk geoordeeld een zeker aantal visschers een vergunning te verleenen om tot 15 October a.e. drie dagen per week te visschen. [...] "

http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:0 ... eg21:a0173


Aantekeningen van een Urker schrijver.
Ik vond ook aantekeningen van een Urker schrijver. Hij noteert het volgende:

"De Duitse bezetting van Urk bestond in de loop van 1940 en de jaren daarop, uit 2 detachementen, te weten een afdeling van de Hafentüberwachungsstelle (havenbewakingsdienst) en een afdeling die tot taak had vliegtuigbewegingen gade te slaan en te rapporteren.[...]
Het onderdeel van de Duitse Wehrrnacht op Urk zat in het hotel en was gemiddeld twintig man sterk. De groep maakte deel uit van de Genietroepen. Ze hadden tot taak om overkomende vliegtuigen af te luisteren en de bevindingen door te geven aan Zwolle."

Nu is dit voor mij een vrij 'warrig' stuk gezien de onderdelen die de schrijver noemt Genie en doorgeven van luchtbewegingen. Maar het biedt denk ik wel meer inzicht.

Nu is mijn vraag aan jullie:
Is het mogelijk dat het hier om dezelfde persoon gaat, als eerder genoemd in dit forum onderdeel?

> De commandant inderdaad lid is van de Luftwaffe; subonderdeel mogelijk iets van Luftschutzwarndienst (Luftschutz) ?
> Kan met zekerheid, of bijn a100% gesteld worden dat het uniform niet van de Hafenuberwachungsstelle is?

Ik houd mij aanbevolen voor elke tip! Alvast hartelijk bedankt!

Robert


vr jan 16, 2015 10:35 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group