Het is nu do maart 28, 2024 2:51 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Willemsorde 
Auteur Bericht
WegguM
Bericht Willemsorde
Wat gebeurt er met een Willemsorde als de drager komt te overlijden?Moeten de nabestaanden deze dan aan de staat retourneren?

Heb zeer recentelijk vernomen dat iemand de draagster van een Willemsorde deze onderscheiding heeft ontfutseld en nu zijn de nabestaanden bang dat deze te koop wordt aangeboden.

Kan dat en kan er iets tegen ondernomen worden?


do sep 02, 2010 7:33 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ja, de nabestaanden moeten deze aan de staat retourneren. Indien dit niet gebeurt moeten de nabestaanden de kostprijs van de onderscheiding vergoeden. Uiteraard kan een onderscheidingen gestolen worden, maar ik heb geen idee of je dan de kostprijs moet terugbetalen aan de staat. Hiertegen iets ondernemen kun je denk ik wel vergeten; als je fiets wordt gestolen is de kans ook zeer klein dat je die ooit nog terugziet.


do sep 02, 2010 8:18 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Alle Nederlandse Koninklijke onderscheidingen worden in bruikleen gegeven. Dit betekend dat na overlijden de onderscheidingstekens geretourneerd dienen te worden. Nabestaanden of de houder zelf indien in leven, kunnen de onderscheidingstekens in permanente bruikleen krijgen door betaling van een bepaald bedrag (hoogte bedrag is afhankelijk van welke onderscheiding).
Formeel is dus het doorverkopen van een gekregen ondescheiding onwettig.

Echter, een drager van een Koninklijke Onderscheiding kan zelf ook één of meer extra exemplaren bij de handel kopen. Verkoop van deze exemplaren is niet onwettig.

Ieder persoon die een Koninklijke Onderscheiding ontvangt krijgt een exemplaar van de reglementen hieromtrend en weet dit (ik heb het zelf ook gehad bij mijn eigen Koninklijke Onderscheiding). Ook is dit terug te vinden in de Reglementen omtredn Koninklijke Onderscheidingen.

Het is dus eigenlijk heel moeilijk volgens de huidige wetgeving er iets aan te doen, immers in Nederland geldt de omgekeerde bewijslast. Justitie moet bewijzen dat het te koop aangeboden exemplaar het "gekregen" exemplaar is. Daarnaast vordert de Staat de gekregen onderscheiding niet zelf terug bij overlijden. Er wordt dus niet actief gezorgd voor teruggave.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do sep 02, 2010 8:19 pm
Profiel WWW
Paulhar
Bericht 
Hoi

Ja klopt ik heb twee jaar geleden een lintje gehad in Zwolle er zit een heel verhaal bij met uileg , en je krijgt hem in bruikleen.


do sep 02, 2010 10:19 pm
Dennis N
Bericht 
Het is toch te belachelijk voor woorden dat je je onderscheiding in bruikleen krijgt! Als dit echt het geval is en ik zou bijv. moeten betalen om mijn onderscheiding te kunnen houden zou ik hem pertinent weigeren.

Echt weer typisch nederlands...


vr sep 03, 2010 8:20 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
In België moet je voor de meeste onderscheidingen betalen.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr sep 03, 2010 9:06 am
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dit is in veel landen het geval, veelal moet je zelf de onderscehdingstekens kopen of zijn ze in bruikleen. Zelf als ontvanger hoef je helemaal niets te betalen om je onderscheiding te kunnen behouden. Jij krijgt hem immers persoonlijk gratis en voor niets in bruikleen. (Je titel hou je overigens wel, ook als je overlijd, evenals dat je familie de oorkonde gewoon mag houden) Alleen als na jou overlijden de familie de onderscheiding als herinnering wil dan dient men het tegen betaling van een bedrag, permanent in bruikleen te nemen.
Let wel, het gaat hier om de onderscheidingen zoals vermeld op de website http://www.lintjes.nl/

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr sep 03, 2010 10:33 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Daarnaast vordert de Staat de gekregen onderscheiding niet zelf terug bij overlijden. Er wordt dus niet actief gezorgd voor teruggave.

Dat is niet helemaal correct, er wordt wel degelijk gevraagd aan de nabestaanden of ze de onderscheiding terug willen sturen. Als ze de onderscheiding willen houden mag dat tegen vergoeding van de kostprijs, maar de staat gaat er wel actief achteraan.


vr sep 03, 2010 12:33 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dat is niet de ervaring van nabestaanden die ik ken Auke, ik heb nog niemand gesproken die bij of na overlijden een brief heeft ontvangen dat de onderscheiding moest worden teruggezonden. Allen als je de onderscheiding krijgt, wordt dit vermeld.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr sep 03, 2010 12:46 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Overigens staat de uitleg over dit onderwerp mooi beschreven op http://www.lintjes.nl/faq/index.html

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr sep 03, 2010 12:49 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group