Het is nu do maart 28, 2024 4:12 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Meest gevreesde man in het rijk 
Auteur Bericht
patrick k
Bericht Meest gevreesde man in het rijk
Wie was de meest gevreesde man in het Derde rijk? Voor zowel de Duitse bevolking of voor de ogen van de rest van de wereld?
Hitler was in eerste instantie te geliefd bij velen.
Zou denk ik toch Heydrich, Kaltenbrunner, Himmler zijn geweest,
Niemand kende Heinrich Müller (Gestapo baas).


vr dec 22, 2006 8:46 am
Dutch-Lion
Bericht 
Nee Hitler dus. Lijkt mij vrij logisch. Als je het hebt over alle mensen. Waarschijnlijk on het meerendeel avan de mensen alleen Hitler. En iedereen die hem zag op een portret of op tv een toespraak houden, werd bang van hem.


vr dec 22, 2006 11:22 am
Leo
Bericht 
Moeilijk te formuleren vraag in feite.

- Geliefd of niet, Hitler werdt verkozen door het Duitse volk. Dat is een feit. Een feit dat door de rest van de wereld werdt goedgekeurd.
- Reinhard Heydrich werdt gevreest door de bevolking van de protectoraten waar hij de bevoegdheid over had. Niet door de Duitse bevolking. En voor Lidice, ook niet door de rest van de wereld.
- Himmler ? Bij de gratie van Hitler in een positie gedreven waar hij zonder de hulp van bovengenoemde Heydrich een wereldvreemde persoonlijkheid zou geweest zijn.

Wie was de meest gevreesde man in het Derde Rijk ?
-Volgens mij de fanatieke nazi-buur waar je naast moest leven, de man die je bewegingen naging en alles ging overbrieven bij zijn Gauleiter. De man die een oogje liet vallen op je vrouw of dochter omdat hij zich onschendbaar voelde. De S.A'er die, hand aan de buikriem, opmarcheerde in fakkeltochten maar nooit een kogel hoorde fluiten. De man die Joodse winkelramen vernielde tijdens de Kristallnacht en op het dorpsplein boeken verbande.

Dat was ie, de gevaarlijkste man in Duitsland.


vr dec 22, 2006 11:39 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Dit onderwerp heeft niet direct een overlapping met het door K.J. Koster genoemde onderwerp. De "machtigste" man is een wat andere discussie dan de "meest gevreesde" man. Rudolf Hess wordt bijvoorbeeld in het topic van K.J. Koster wel genoemd en hier niet. Dat geldt ook voor Heinrich Müller die wordt in het topic van K.J. Kosterniet genoemd wordt en hier wel.

Wel is dit een discussie waarbij we niet echt tot een conclusie kunnen komen en waarin we eigenlijk alleen onze mening kunnen geven. Ook is deze discussie wat moeilijk met bronnen te onderbouwen. Maar daarom houden we het natuurlijk wel gewoon serieus.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr dec 22, 2006 12:56 pm
Profiel
Lenny Schrik
Bericht 
Binnen de nazi-top was Martin Bormann ongetwijfeld de meest gevreesde man.


vr dec 22, 2006 3:16 pm
Dutch-Lion
Bericht 
Citaat:
Wie was de meest gevreesde man in het Derde rijk? Voor zowel de Duitse bevolking of voor de ogen van de rest van de wereld?


Daar staat de rest van de wereld. Ik kan je vertellen dat de hele wereld wel wist wat er aan de hand was, en ik kan daarbij ook vertellen dat het grotendeel van de wereld wel wist wie Hitler was en Hitler angst aanzaaide bij de mensen. Het merendeel van de bevoling wist waarschijnlijk niet wie Heydrich of Bormann was...Dus wat dat betreft is dit gewoon een heel snel en simpel antwoord..

En als je de meest gevreesde man wilt weten voor het Duitse rijk. Dan zou ik niet Heydrich of Bormann of Himmler aanwijzen. Als ze met liefde naar Hitler keken, keken zij ook met liefde naar al deze andere nazi figuren. Dan zou ik Stalin aanwijzen als meest gevreesde man in het Derde rijk. Maar toch is het zo, dat evengoed veel mensen in Duitsland, en met anme aan het einde van de oorlog, wel bang werden van Hitler. Hij werd gek, en dat voelde de mensen, en laten we ook niet ontkennen dat Hitler ene nogal angstaanjagende imposante uitdrukking had.


vr dec 22, 2006 3:52 pm
John S.
Bericht 
Bormann


vr dec 22, 2006 4:54 pm
Dutch-Lion
Bericht 
Op grond van welke feiten? Meningen hebben we niets aan


vr dec 22, 2006 5:06 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Op grond van welke feiten? Meningen hebben we niets aan

Ik zie jouw 'feiten' anders ook niet gestaafd, dutch-lion....... Die onderbouw je namelijk met bron(nen) en niet met het zgn. 'natte vinger werk'! Zoals dit:
Citaat:
Als ze met liefde naar Hitler keken, keken zij ook met liefde naar al deze andere nazi figuren. Dan zou ik Stalin aanwijzen als meest gevreesde man in het Derde rijk. Maar toch is het zo, dat evengoed veel mensen in Duitsland, en met anme aan het einde van de oorlog, wel bang werden van Hitler. Hij werd gek, en dat voelde de mensen, en laten we ook niet ontkennen dat Hitler ene nogal angstaanjagende imposante uitdrukking had.


Citaat:
Wel is dit een discussie waarbij we niet echt tot een conclusie kunnen komen en waarin we eigenlijk alleen onze mening kunnen geven.

Dat lijkt mij ook!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


vr dec 22, 2006 5:21 pm
Profiel WWW
Dutch-Lion
Bericht 
Ik onderbouw mijn keuze met argumenten, dat maakt het wat leuker, en dan kun je beter vergelijken en een discussie voeren

Citaat:
Als ze met liefde naar Hitler keken, keken zij ook met liefde naar al deze andere nazi figuren. Dan zou ik Stalin aanwijzen als meest gevreesde man in het Derde rijk. Maar toch is het zo, dat evengoed veel mensen in Duitsland, en met anme aan het einde van de oorlog, wel bang werden van Hitler. Hij werd gek, en dat voelde de mensen, en laten we ook niet ontkennen dat Hitler ene nogal angstaanjagende imposante uitdrukking had.


Lijkt mij pittig waar


vr dec 22, 2006 6:35 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Precies; dat LIJKT jou waar. Met andere woorden: dat is een mening, geen feit.. Die mening kun je vervolgens beargumenteren met feiten of inzichten, maar het blijft een mening!
Zodat we even weten waar we over praten:
Een feit is iets wat werkelijk heeft plaatsgevonden/een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid of de geschiedenis van vast staat.
Een mening is een denkbeeld/denkwijze of een opinie.
Een argument is de bewijsvoering/een betoging voor een mening..
Citaat:
Ik onderbouw mijn keuze met argumenten, dat maakt het wat leuker, en dan kun je beter vergelijken en een discussie voeren

Dat lijkt me een prima insteek.. :wink:

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


vr dec 22, 2006 7:50 pm
Profiel WWW
Dutch-Lion
Bericht 
Toegegeven en klopt

En als we het dan gelijk even af maken

Een standpunt is een uitgesproken mening waar niet iedereen het mee eens is
Een redenering als iemand zijn standpunt verdedigd of weerlegt met een of meerdere argumenten

Laten we nu dan weer bij het onderwerp blijven :roll:


vr dec 22, 2006 7:57 pm
John S.
Bericht 
Ik sluit me aan bij hetgeen Backfire schreef.

On-topic:

Martin Bormann had als persoonlijke rechterhand van de Führer heel veel macht en was ook bereid om die macht ten koste van alles te gebruiken. Daar zijn genoeg voorbeelden van de beschrijven. Bijvoorbeeld als je kijkt wat Bormann heeft uitgespookt bij het tot stand komen van de Berghof.


vr dec 22, 2006 9:01 pm
muncio
Bericht 
Heydrich werd het meest gevreesd, ook in de nazitop.
Nadat hij vermoord is, is dat voor velen een opluchting geweest. Daarnaast is hij op de Wannsee conferenz degene die het meest fanatiek met Eichman en Muller de Endlösung heeft bedacht en de systemen om het te doen.

Ik denk dat als je goede een definitie geeft van gevreesd, iedereen een gevreesd iemand kan neerzetten.

[EDIT] Een leesbaar verhaal is wel zo prettig.. Frank M


vr jun 15, 2007 2:04 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Muncio schreef:
Daarnaast is hij op de Wannsee conferenz degene die het meest fanatiek met Eichman en Muller de Endlösung heeft bedacht en de systemen om het te doen.

Even rechtzetten: op de Wannsee conferentie werd de Endlösung niet bedacht, noch de systemen om het te doen. De Endlösung is stapsgewijs tot stand gekomen; al ruim een half jaar voor de Wannsee-conferentie werden Joden in de Sovjet-Unie vermoord door de Einsatzgruppen. Ook met de moordmethode werd al voor januari '42 geëxperimenteerd. Vernietigingskamp Chelmno, waar gewerkt werd met gaswagens, was sinds december '41 in gebruik. In september '41 werd er in Auschwitz voor het eerst geëxperimenteerd met Zyklon-B en vernietigingskamp Belzec, waar gewerkt werd met koolmonoxide, werd opgericht in november '41.

Het klopt wel dat Heydrich wat betreft de totstandkoming van de Endlösung een belangrijke rol heeft gespeeld, maar dit begon al kort na de Kristallnacht toen hij van Göring de opdracht kreeg om een emigratiebureau voor Joden in D'land op te richten. De rol van de Wannsee-conferentie moeten we niet overschatten, want juist voor die tijd werden de belangrijkste besluiten al genomen. Deze besluiten kwamen van Göring, Hitler en Himmler, maar Heydrich was de belangrijkste uitvoerder daarvan.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo jun 17, 2007 12:01 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group