Het is nu vr maart 29, 2024 2:22 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
TIGER ausf. H / 1/72 Tips gevraagd 
Auteur Bericht
Apollo
Bericht TIGER ausf. H / 1/72 Tips gevraagd
Dag mensen, ik ben nieuw op het forum hier, ik heb veel intresse in W.O.2 en ik zou graag zelf een soort collectie maken van duitse tanks.
Ik heb nu mijn eerste tank gekocht, een Tiger tank ausf. H op schaal 1/72.
Ik heb al reeds enkele modelbouw vliegtuigjes gemaakt maar die mislukten iedere keer, voornamelijk de verf, het zag er iedere keer heel slecht uit, dus ik vroeg me af, hebben jullie tips om goed te verven?
Ik heb al zitten denken aan een airbrush set maar ik weet niet als dat wel zo'n goed idee is, ik heb ook al wat zitten lezen ik hoorde iets van washen? Wat betekent dat als ik vragen mag :p. Als jullie verder nog tips hebben geef ze maar :) Alvast bedankt!


Dit is foto van de doos van de tank: Afbeelding


wo aug 10, 2005 3:23 pm
Toon Schouteten
Bericht 
wel het voordeel van airbrushen is dat je macelijker cmouflage patronen kan schilderen. het nadeel is wel dat het redelijk duur is ( voor airbrush en compressor makkelijk 200€ ) maar als je zoals mij de verf niet goed mengt of de airbrush slecht afregelt blaas je je eigen verf weg en dat is dan ook weer miserie :-( . Verder kan ik je gewoon geduld en veel tijd ervoor nemen aanraden. anders is het gedoemd te mislukken. Verwacht ook niet te veel van het model van de eerste keer anders is de ontgocheling zeer groot. het voordeel van tanks ten opzichte van vliegtuigen is wel dat ze "vuil" mogen zijn en er fouten mogen zitten in de beschildering. bij vliegtuigen niet.


wo aug 10, 2005 6:07 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik bouw al heel lang en airbrush bij 1:72 en 1:35 slechts zelden. Het is gewoon een kwestie van ervaring en de goede verdunning in je verf aanbrengen.
Koop een aantal plaatjes plastic en oefen met verschillende verdunningen verf. Gebruik modelbouwverf nooit rechtsreeks uit het blikje op je model, dit gaat zelden goed. Beter meerdere dunne lagen verdund opbrengen dan gelijk te dik.
Breng ook altijd eerst een primerlaag aan. Hiervoor kan je heel goede spuitbusjes kopen.

Ik hoop op de meeting een paar voorbeeldjes bij me te hebben.
Overigens ziet ook mijn verfwerk er niet 100% uit, maar dat hoeft voor mij dan ook niet. Het is maar net hoe perfet je het zelf wilt hebben.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo aug 10, 2005 8:26 pm
Profiel WWW
Jurrie
Bericht 
Hey Apollo,

Leuk dat je daarmee bezig bent. Om je vragen te beantwoorden

De verf

De verf is net wat Wilco zegt, waarschijnlijk wat te dik. Je kan (enamel) verf verdunnen met thinner of terpetine. Hoeveel je moet verdunnen, dat hangt er een beetje vanaf. De verf moet iets dikker zijn dan melk. Maar het is vooral een kwestie van uitproberen en aanvoelen, dus dat raad ik je ook aan om te doen :)

Airbrush

Een airbrush zou ik alleen aanschaffen als je echt zeker weet dat je het bouwen enzo leuk vind. Dan kan je maar beter gelijk ook een goede kopen. Als je het echt wil uit proberen, en er niet direct teveel geld aan uit wil geven, dan kan je het beste de goedkoopste Revell spuit kopen met een gasfles erbij. Ben je voor rond de 20 euro klaar, en dan koop je er nog wat verf bij. Met deze spuit kan je alleen grote oppervlakken doen (oftewel je tank een basiskleur geven). Je kan ook wel camo spuiten, alleen dan moet je dus bepaalde oppervlakken afplakken.

Met een duurdere airbrush kan je veel fijner spuiten, maar goed...dus wel duurder. En net zoals Wilco zegt, het hangt er vanaf wat voor resultaat je wil bereiken. Ik vind voor mijzelf (en ik ben een vrij fanatieke modelbouwer) een airbrush noodzakelijk om tot een goede afwerking te komen.

Het is overigens mogelijk om HEEL erg mooi met penseel te kunnen verven, alleen hier is veel ervaring voor nodig en ik denk dat er niet veel mensen zijn die dat goed kunnen..

@wilco,

Een primer is echt lang niet altijd nodig. Het is zeer zeker nodig als je model bestaat uit verschillende soorten oppervlakken (VB: metaal EN plastic), vanwege kleurverschillen. Maar als je zo "out of the box" bouwt is dit in principe niet nodig. Ik zou zeggen, kijk ook eens op het TWENOT-forum, daar wordt dit ook bevestigd. Echter, een primer is nooit verkeerd ;) (www.twenot-forums.nl)

Washes

Met een wash geef je meer diepte aan je model. Het zorgt ervoor dat alle naadjes en randen een donkerdere kleur krijgen, zodat het voertuig realistischer overkomt (alsof het al een tijdje rondrijd zegmaar...in plaats van dat het net uit de fabriek komt rollen).

Een wash maak je door 5% bruine of zwarte (olie)verf te verdunnen met 95% terpetine. Vervolgens smeer je dit over je model (soms moet je dit meerdere keren doen om een mooi effect te bereiken) en zo wordt het model dus gewheatered. Meer hierover is ook op mn site te vinden, www.plastickits.tk bij artikelen over diorama's.

Hoop je een beetje goed ingelicht te hebben!

Greetz & succes met bouwer!

Jurrie


za aug 13, 2005 3:01 pm
Toon Schouteten
Bericht 
Citaat:
De verf is net wat Wilco zegt, waarschijnlijk wat te dik. Je kan (enamel) verf verdunnen met thinner of terpetine. Hoeveel je moet verdunnen, dat hangt er een beetje vanaf. De verf moet iets dikker zijn dan melk. Maar het is vooral een kwestie van uitproberen en aanvoelen, dus dat raad ik je ook aan om te doen


hij was zeker verdund. en het was met 60% verdunner en 40% verf zo zij de verkoper het mij toch.
maar het is wel een feit dat het mss lag aan het opervlak dat ik probeerde te spuiten. want het was geen gewone plastiek die je normaal vindt op modelbouw. het was in feite geen modelbouw maar ja nu weet ik toch waaraan het ligt.

Citaat:
Het is overigens mogelijk om HEEL erg mooi met penseel te kunnen verven, alleen hier is veel ervaring voor nodig en ik denk dat er niet veel mensen zijn die dat goed kunnen..


ervaring :? :( :cry:
ik ben namelijk een nogal onhandig iemand daar ligt het wrs ook aan dat ik altijd strepen heb enzo


za aug 13, 2005 5:43 pm
Warfare7
Bericht 
Als je met een penseel schildert, zit het geheim in de kwaliteit van je penseel.
Ga naar een speciaalzaak en koop je penselen met marterhaar. Deze zijn wel iets duurder maar je werkt er "smoothly" mee.
Alle andere haarsoorten zijn af te raden. Wel je penselen goed uitspoelen met bvb. white spirit na het beëindigen van je verfklus.
Succes !


zo aug 14, 2005 3:35 pm
Apollo
Bericht 
Thanks voor de replies iedereen, ik heb nu m'n eerste tank af, een Königstiger. Het verven ging vlot, ik heb 4 dunne lagen gedaan.
Voornamelijk de rupsbanden had ik enkele problemen mee, ontzettend
moeilijk om ze aan mekaar te schakelen bij 1:72 modellen, nu ga ik beginnen aan die Tiger tank zoals in de topic stond. Daarna ga ik 1:35 schaal modellen kopen denk ik, die lijken me iets makkelijker, 1:72 vind ik maar klein! Khad btw nog een vraagje, nu ziet m'n tank er nogal glanzend uit, kan ik met washen hem "matter, donkerder" maken?

Apollo~


ma aug 15, 2005 12:40 am
Reinout
Bericht 
Eventueel een matte vernis op aanbrengen? (matt varnish)


ma aug 15, 2005 10:05 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Heb je glanzende of matte verf gebruikt en welke verdunner heb je gebruikt?
Allemaal zaken die effect hebben. Ook de basisverf onvoldoende mengen kan "glanzing" veroorzaken.

Ik schilder al mijn modellen met de kwast. Okay, misschien niet voor iedereen voldoende in kwaliteit, maar zeker voor mij ruim voldoende.

Het voordeel van het aanbrengen van een primer grondlaag, is dat de verflagen beter hechten en je minder lagen nodig hebt, althans dit is mijn ervaring. Ik probeer zelf heel veel technieken uit, ik gebruik vaak de onderdelen die overblijven van een model om mee te experimenteren.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma aug 15, 2005 10:14 am
Profiel WWW
Reinout
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Heb je glanzende of matte verf gebruikt en welke verdunner heb je gebruikt?
Allemaal zaken die effect hebben. Ook de basisverf onvoldoende mengen kan "glanzing" veroorzaken.

Ik schilder al mijn modellen met de kwast. Okay, misschien niet voor iedereen voldoende in kwaliteit, maar zeker voor mij ruim voldoende.

Het voordeel van het aanbrengen van een primer grondlaag, is dat de verflagen beter hechten en je minder lagen nodig hebt, althans dit is mijn ervaring. Ik probeer zelf heel veel technieken uit, ik gebruik vaak de onderdelen die overblijven van een model om mee te experimenteren.


Maak je gebruik van gelijk welke primer? Of ga je toch voor een grondlaag die min of meer overeen komt met (een van) de kleur(-en) van het uiteindelijke model?


ma aug 15, 2005 11:13 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik maak gebruik van een lichte primer in een heel lichtgrijze tint

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma aug 15, 2005 12:29 pm
Profiel WWW
Apollo
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Heb je glanzende of matte verf gebruikt en welke verdunner heb je gebruikt?
Allemaal zaken die effect hebben. Ook de basisverf onvoldoende mengen kan "glanzing" veroorzaken.

Ik schilder al mijn modellen met de kwast. Okay, misschien niet voor iedereen voldoende in kwaliteit, maar zeker voor mij ruim voldoende.

Het voordeel van het aanbrengen van een primer grondlaag, is dat de verflagen beter hechten en je minder lagen nodig hebt, althans dit is mijn ervaring. Ik probeer zelf heel veel technieken uit, ik gebruik vaak de onderdelen die overblijven van een model om mee te experimenteren.

Ik heb gewoon de verf gebruikt die ik volgens Revell zou moeten gebruiken. Maar ik heb helaas geen verdunner gebruikt, ik heb gewoon 3 à 4 dunne lagen geverfd. Dit is pas m'n eerste model sinds .. ongeveer 4 jaar dus ik heb nog geen ervaring, wist niet dat je moest verdunnen.
Kan ik ook verf verdunnen met wasbenzine?
Hier is nog een foto van m'n model (hij ziet er niet zo goed uit maar het is ook m'n eerste project) : Afbeelding


ma aug 15, 2005 2:20 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Je hebt denk ik de verf van Revell niet eerst goed gemengd voor het aanbrengen.
Als de potjes lang staan, zakt de verf zelf naar de bodem en blijft een dunne laag bovenop drijven. Als je de dikke drab en de dunne laag niet genoeg met elkaar vermengt, kan het gebeuren dat de verf niet "mat" opgebracht wordt, maar glanzend.
Altijd dus eerst de potjes goed schudden en met een stukje plastic (staafje) goed mengen. Daarna eventueel verdunnen en dan het liefst met een verdunner van dezelfde samenstelling als de "verdunner" die al in de verf aanwezig is.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma aug 15, 2005 3:46 pm
Profiel WWW
Toon Schouteten
Bericht 
ik gebruikte verf van humbrol en ik schud ze altijd enkele minuten lang voor dat ik ze gebruik. ik denk niet dat het daaraan ligt.


vr aug 19, 2005 12:15 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Schudden is niet genoeg, dat kan ik je uit ervaring meegeven. Schud een Humbrol (rotverf overigens naar mijn mening, ik gebruik liever Revell of Tamiya verf) potje maar eens en pak daarna een roerstaafje. Je zla merken dat er dan nog steeds veel verf onderin het potje samnegeklonterd is.
Gewoon openmaken die pot en roeren tot je een ons weegt. Dan met een zuigpipetje (in de goede modelbouwzaak zijn goedkope weggooi zuitpipetjes te krijgen) de benodigde hoeveelheid eruit zuigen, in een schoon werkpotje deponeren en verdunnen met verdunner. Vervolgens eerst proeftukje maken om te kijken of verdunning en resultaat naar wens is, dan in 2 lagen de benodigde kleur aanbrengen. Na de eerste laag zeker 24 uur laten drogen. Als je verdunning goed is krijg je na 2 lagen een perfect vlakke laklaag, zonder verdikkingen en na wat oefening zelfs flintedun dekkend.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr aug 19, 2005 12:36 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group