Het is nu vr maart 29, 2024 1:18 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
zeeland en verzet (armeense soldaten) 
Auteur Bericht
artur-walsorden
Bericht zeeland en verzet (armeense soldaten)
ik zoek informaties over zeeland en verzet. speciaal hoe het verzet armeense soldaten te vlucht hielpen met paspoort en andere papieren

is hier wat van bekend ?????


gr hans


ma feb 15, 2010 8:13 pm
Mia
Bericht 
Wat ik er van weet speelt dat meer in de richting van Renesse op Schouwen-Duiveland, anderen zijn er misschien meer van op de hoogte.


di feb 16, 2010 10:16 am
artur-walsorden
Bericht 
foutje


di feb 16, 2010 6:24 pm
artur-walsorden
Bericht 
ups


di feb 16, 2010 6:27 pm
artur-walsorden
Bericht 
hi mia, hartelijk bedankt voor het reageren hier.
ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet weet wat ik zoek.
maar eerst eens aan het begin beginnen

de 21ste december 2009 ben ik een thread begonnen op de stamboom Forum.
zelf woon ik in zuid duitsland in wangen im allgäu.
ik heb daar een graf ondekt van een nederlandse zwangarbeiter. op het kruis staat een naam "artur walsorden". wat ik ook zocht ik vond niets, niet in de historie, zijn ouders bij voorbeeld en zijn naam bestaat niet in de huidige tijd. niet in duitsland en niet in nederland.

de naam bestaat niet en heeft nooit bestaan.

de thread die ik begonnen ben had in kortste tijd 5000 kliks en, pak weg 600 mededelingen. maar ik vond niets

in het begin stuurde iemand mij een " todesschein " van de standesamt hier in wangen die bij de nederlandse genealogen vereneging door het rode kruis daar is gedeponeerd. later kreeg ik nog een todesanzeige van het ziekenhuis in wangen. deze over de standesamt hier.

op deze todesanzeigen stond dat hij in holland geboren is. zijn geboorte plaats was ternoisen. al gauw kwam het idee dat daar meerdere fouten gemaakt waren. teroisen moet waarschijnlijk (zeker) terneuzen zijn. en zijn naam ??? walsoorden ligt wel erg dicht bij terneuzen.
en er stond nog op dat zijn moedertaal russisch is en religie is ortodox
zijn ouder zijn karl walsorden en hanni walsorden geb. fischer. ook zij zijn niet terug te vinden.

nu is het ter spaken gekomen dat in zeeland ongeveer 4000 armeenen waren.
en dat het verzet aldaar meerdere armeenen aan paspoorten geholpen had
en daar zou ik wel wat meer over willen weten

gr hans


di feb 16, 2010 6:35 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Beste Hans,
Terneuzen is inderdaad de plaats die je zoekt, De Duitse naam is een gebruikelijke verduitsing van Terneuzen.
De naam Walsorden zou heel goed een aangenpomen naam kunnen zijn. Als ik een gok mag wagen zou ik stellen dat Karl Walsorden mogelijk een Armeense of Duitse soldaat was die onder een andere naam heeft gediend. De naam kan heel goed aangenomen zijn via bemiddeling van het verzet. Hanni zal mogelijk een Nederlandse geweest kunnen zijn, er zijn meerdere relaties bekend tussen Armeense militairen en Nederlandse/Zeeuwse meisjes.
De Armeniërs werden overigens van, ik dacht april 1943 als Bataillon 812 verspreid over zowel Zeeland als de Zuid-Hollandse eilanden. in 1944 zijn ze uiteindelijk door Duitse troepen vervangen.

http://www.hollanddoc.nl/programmas/393 ... /39338426/

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di feb 16, 2010 6:37 pm
Profiel WWW
artur-walsorden
Bericht 
wilco, hartelijk welkom

mijn eigenlijke vraag is kunnen we daar nog wat uit zoeken

gr hans


di feb 16, 2010 6:40 pm
Rudi
Bericht 
Ik weet niet of je dit boek kent; Osttruppen in Westelijk Nederland, (sovjetmilitairen en Panjepaardjes in Zeeland 1943-1944), J.N. Houterman, ISBN 90-73921-02-3 (55blz)

Hier staat wel iets over armeense soldaten in. Heb dit boekje zelf, echter nog nooit doorgelezen. Wil wel eens voor je kijken of ik er iets interessants voor je in kan vinden, zit nu enkel midden in mijn wintersportseizoen dus kan even duren.


di feb 16, 2010 9:41 pm
Mia
Bericht 
Op Google is ook wel wat te vinden over de Armeense soldaten / krijgsgevangenen in zeeland.
Of je daar nu veel verder mee komt? Er zijn hier wel kinderen die een Armeense vader hebben, wat ook in die documentaire verteld wordt maar wat Wilco al aangaf dat het een valse naam vanuit het verzet zou kunnen zijn. Het is ook maar de vraag of deze kinderen wel de echte naam van hun vader kennen door de taalproblemen.


di feb 16, 2010 10:02 pm
artur-walsorden
Bericht 
rudi, bedankt voor je reaction

ja dat boekje heb ik gevonden in het internen. en als ik het goed begreep is deze niet meer verkrijgbaar. ook bij ebay vind ik hem niet

het boekej gaat over armeense (russise) troepen in zeeland

gr hans


di feb 16, 2010 11:39 pm
PoppyBooks
Bericht 
artur-walsorden schreef:
rudi, bedankt voor je reaction
ja dat boekje heb ik gevonden in het internen. en als ik het goed begreep is deze niet meer verkrijgbaar. ook bij ebay vind ik hem niet


Er wordt een exemplaar aangeboden op http://www.boekwinkeltjes.nl/. 18,50 euro ex. verzendkosten. Volgens mij een handelaar in België.

gr.
Richard


wo feb 17, 2010 10:19 am
artur-walsorden
Bericht 
hi richard, bedankt voor jou reactie

ik heb hem in duitsland gevonden onder de fernleihe van de bibliotheek

kijk eerst maar of er informatie in staat die ik gebruiken kan

gr hans


wo feb 17, 2010 11:33 pm
artur-walsorden
Bericht 
richard, mag ik je eens vragen, de klaproos heeft toch te maken met de eerste wereld oorlog ?????


do feb 18, 2010 8:57 pm
PoppyBooks
Bericht 
artur-walsorden schreef:
richard, mag ik je eens vragen, de klaproos heeft toch te maken met de eerste wereld oorlog ?????


Kijk maar eens op http://www.poppybooks.nl/ onder het hoofdstuk "over poppy books". Staat precies waarom ik deze naam heb gekozen.
In ieder geval niet alleen ivm WO1.


vr feb 19, 2010 12:50 pm
PoppyBooks
Bericht 
Osttruppen in Westelijk Nederland.
Ook aangeboden op marktplaats (Scherpenzeel)
Zoeken op advertentienummer 302382281


Richard


vr feb 19, 2010 3:35 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group