Het is nu do maart 28, 2024 1:25 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Bewaker Auschwitz (94) maakt excuses 
Auteur Bericht
Melting
Bericht Bewaker Auschwitz (94) maakt excuses
De oud-SS'er Reinhold Hanning, die bewaker was in het nazi-vernietigingskamp Auschwitz, heeft zijn zwijgen doorbroken en een persoonlijke verklaring afgelegd voor de rechtbank in de Duitse stad Detmold. Hij schaamt zich dat hij bewaker is geweest in Auschwitz. Hij wist wat er gebeurde, maar hij deed niets om het vergassen van Joden te stoppen.

Hanning werkte in Auschwitz van januari 1942 tot juni 1944. Volgens het Duitse OM is hij medeplichtig aan de moord op zeker 170.000 mensen. Voor de rechtbank verklaarde hij dat hij altijd heeft gezwegen over zijn ervaringen in Auschwitz, ook tegenover zijn familie. "Ik schaam mij diep dat ik deel heb uitgemaakt van een misdadige organisatie. Ik wil mij verontschuldigen voor wat ik heb gedaan."

Dat Hanning zelf sprak, kwam als een verrassing. Vooraf werd gezegd dat zijn advocaat een verklaring zou voorlezen en dat hijzelf, net als op de eerste dag van het proces, zou zwijgen.

De persoonlijke verklaring van de oud-SS'er beslaat 23 pagina's. Het gaat daarin onder meer over zijn jeugdjaren en hoe hij zich niet tegen zijn oproep voor Auschwitz had verzet en ook niet tegen het werk dat hij daar moest doen.

Jongeren willen een verklaring

Een van de mede-aanklagers tijdens het proces, het Internationaal Auschwitz Comité, wil dat Hanning jonge mensen uitlegt hoe en met welke motieven hij destijds bij de SS terechtkwam en dat hij vertelt over zijn ervaringen in Auschwitz. "Van zijn getuigenis zal afhangen of het loodzware en verachtelijke zwijgen van SS'ers wordt doorbroken."

Twee Hongaarse Joden die de Holocaust hebben overleefd en die in de rechtszaal aanwezig waren, hebben teleurgesteld gereageerd op de uitspraken van Hanning. Ze waarderen het dat hij het woord heeft genomen, maar voor de moord op zes miljoen Joden valt volgens hen geen excuus te maken.

In het proces gaat het niet alleen over moord door vergassing. Duizenden gevangenen in Auschwitz stierven door gebrek aan eten en door de afschuwelijke hygiënische omstandigheden in het kamp. Volgens de Duitse omroep WDR is het voor het eerst dat in een proces tegen een oud-nazi deze punten deel uitmaken van de aanklacht.

Bron: NOS


za jun 11, 2016 9:30 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group