Het is nu do maart 28, 2024 9:53 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Medewerking politie aan de Holocaust. 
Auteur Bericht
Paddy_ABL
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Hoe de Jodenvervolging in België en hoe de Duitsers konden rekenen op de medewerking van de Belgische politie kan je lezen in:

De Shoah in België

ISBN: 9789085422839
Door: Insa Meinen


Verschijningsdatum: 18/05/2011
Uitgegeven door: De Bezige Bij Antwerpen
Aantal pagina's: 333

Gebonden

Adviesprijs: € 22,50

Op 10 mei 1940 vallen de Duitse troepen België binnen. Ze houden het land bezet tot de herfst van 1944. In die periode van vier jaar worden duizenden Joden gevangengenomen. Van de 24.906 Joden die naar Auschwitz worden gedeporteerd, overleven er slechts 1207 de oorlog. Van alle in België woonachtige geregistreerde Joden overleefde ruim 54 procent de Holocaust, zo’n 30.600 personen. Dit was aanzienlijk meer dan bijvoorbeeld in Nederland, waar het merendeel van de Joden in de oorlog omkwam.

Als eerste Duitse historica heeft Insa Meinen een standaardwerk over de Shoah in België geschreven. Hoe slaagde de Duitse bezetter erin haast ongestoord de Joodse bevolking aan te pakken? Hoe reageerden de Joodse burgers zelf? En hoe werd de Shoah praktisch georganiseerd? Meinen reconstrueert dit verhaal op basis van niet eerder gebruikt Frans, Belgisch en Duits archiefmateriaal.

Afbeelding


za sep 24, 2011 4:54 pm
Paul Siemons
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
De Antwerpse politie was blijkens gegevens uit het boek : "De Jodenjagers van de Vlaamse SS" van Lieven Saerens wel zéér behulpzaam in samenwerking met de bezetter om joden naar de koncentratiekampen te krijgen!
In vergelijking met andere provinciehoofdsteden lag het aantal opgepakte joden door de politiediensten vele malen hoger.

Mvg,
P.Siemons


za sep 24, 2011 5:14 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Het klopt, maar zoals altijd nooit veralgemenen.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za sep 24, 2011 5:59 pm
Profiel
Paul Siemons
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Jean schreef:
Het klopt, maar zoals altijd nooit veralgemenen.


:?:

Je gaat dit toch niet afdoen als "uitzonderlijk of sporadisch" vrees ik?


Mvg,
P.Siemons


za sep 24, 2011 7:58 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Mijn beste, zoals je het omschrijft
Citaat:
De Antwerpse politie
geef je aan dat de gehele Politie boter op het hoofd had en dat was niet zo, dus niet veralgemenen.

http://www.go2war2.nl/artikel/2358/De-S ... lgi%EB.htm

Citaat:
De publicatie van Lieven Saerens’ zo knappe boek “Vreemdelingen in een wereldstad” wekte misschien de verkeerde indruk dat het Antwerpse politiekorps ‘en bloc’ een zootje Jodenjagers is geweest. Ook de publieke excuses van burgemeester Janssens op 28 oktober 2007 kon die indruk wel wekken (hoewel de tekst strikt genomen juist geformuleerd is).
Ik begrijp dan ook perfect dat nabestaanden van de Antwerpse agenten die in het verzet betrokken zijn geweest en dat soms ook met hun leven bekocht hebben – vooral de politie van Deurne werd heel zwaar getroffen – grote moeite hadden met deze felle focus op de inschakeling van een deel van het korps bij de Jodenrazzia’s in de zomer van 1942.

Sinds twee jaar werk ik aan een studie die de houding van de Antwerpse politie in 1940-1942 gedetailleerd in kaart moet brengen; ik hoop dat ze in 2011 zal kunnen verschijnen.Wat blijkt voorlopig al uit mijn onderzoek? De verantwoordelijkheid van burgemeester Delwaide en van hoofdcommissaris De Potter is nog veel groter dan men tot nu toe aanneemt. Zij hebben het korps met vaste hand sinds 1941 gereorganiseerd en gedisciplineerd en ze hebben ook door ingrijpende hervormingen de weg vrijgemaakt voor het Duitse initiatief tot herhaalde razzia’s, in augustus-september 1942.

Maar dan was er ook het politiekorps zelf. Om hun houding in te schatten moet op het volgende worden gewezen.
1) De agenten hebben gehandeld op een uitdrukkelijk, formeel en autoritair bevel van de eigen hoofdcommissaris. Dat bood geen enkele ruimte. Tenzij via lakse uitvoering in de richting van bestuurlijke ongehoorzaamheid, en via flagrante dienstweigering.
2) Zoals overal zaten in het Antwerpse korps heel uiteenlopende opinies en strekkingen. Hoe zou dat ook anders kunnen? De houding van de Antwerpse agenten lijkt me bv. heel vergelijkbaar met het Parijse politiekorps, dat enkele weken eerder, in juli 42, in een grootschalige razzia werd ingeschakeld. Wat betekent dat concreet?
- een kleine minderheid stelde zich virulent antisemiet op en ging zich bij de razzia’s te buiten aan verbaal en fysisch geweld op Joden. Andere agenten waren daarover geschokt – hoewel ook zijzelf meewerkten.
- er waren agenten die tijdens de razzia’s hun zakken vulden, die zich lieten omkopen om sommigen te laten gaan
- daarnaast waren er die de opdracht laks uitvoerden; die geen geweld gebruikten om deuren open te beuken terwijl het bevel nochtans in die zin gold, en dus weggingen wanneer niet werd opengedaan; er waren er die Joden meenamen maar een deel ervan dan weer lieten ontsnappen; er waren er die na een tijdje ‘werken’ zich verstopten en niet meer meededen; en ik heb ook een aanwijzing dat twee agenten geweigerd hebben deel te nemen (maar dat moet nog verder worden onderzocht: ik moet nog nagaan waarom ze dat deden – ze kunnen zich bv gewoon overslapen hebben, dus voorzichtig met te vlugge conclusies).

Als het Joods Forum nu een hulde wil brengen aan agenten die in het verzet hebben gestaan, en dit teneinde het beeld dat nu leeft wat bij te stellen, dan vind ik dat dus terecht. Alleen is de band met de Jodenvervolging niet zo duidelijk.
Het is nl. niet omdat iemand in het verzet stond, dat hij ook filosemiet was: antisemitisme kwam uiteraard ook voor in het pro-geallieerde milieu. Je vind dus ook in de verzetspers antisemitisme terug (bv. in de stijl van ‘het enige wat goed is aan de Jodenpolitiek van de nazi’s is dat ze ze hun geld afpakken’; of ook ‘als er iets met de Joden moet gebeuren dan zullen wij het wel zelf doen’).
Het zou dus perfect mogelijk kunnen zijn dat agenten deelnamen aan Jodenrazzia’s maar toch in het verzet stonden (waarbij ook moet worden benadrukt dat de groei van het verzet veeleer pas vanaf einde 1942 plaatsvond – dus na de Jodenrazzia’s – iets wat samenhangt met de oorlogsevolutie (El Alamamein, oktober 42, en Stalingrad, dec42-jan43)).

Kortom: een complex verhaal. Ik hoop dat het Joods forum zich niet vergaloppeert en zich niet laat gebruiken.

In elk geval een boeiende avond toegewenst.

Prof. Dr. Herman Van Goethem
Universiteit Antwerpen
Lid raad van Bestuur Instituut voor Joodse Studies

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo sep 25, 2011 10:40 am
Profiel
F.J.Eisink
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Marius Peter schreef:
F.J.Eisink schreef:
Ik heb niet in het minst de behoefte gevoeld, alles over een kam te scheren. Maar dat blindelingse gehoorzamen van sommigen, waar wij als kind tegen opkeken. Dat is wat mij steekt.
Als de goeden zich aangesproken voelen mijn excuses, dit was niet de strekking. Maar juist die genen die met de wet toendertijd in de hand vrij uit konden gaan, daar is iets blijven liggen.


Ah nu denk ik pas te begrijpen welke kant je op wilt.
Je bedoelt dat ex-politiefunctionarissen die graag meehielpen Joden e.d. te verlinken of op te pakken nog veroordeeld moeten kunnen worden net als bijv. oud SS'ers?
Is volgens mij ook gebeurd na de oorlog.


In die tijd waren er in Wijhe 2 hogere politiemensen. t/w Opperwachtmeester van Dam en wachtmeester Pottegijs. Deze laatste was een integer mens en heeft hhel velen via anderen gewaarschuwd voor een ophanden zijnde actie. De eerste echter, was reeds drie dagen op de hoogte van zijn opdracht om de zusje Aussen op te pakken. Niemand kan mij er van overtuigen dat er niet een mogelijkheid is geweest om een waarschuwing te laten uitgaan naar genoemde familie. Maar de wet dekt in dit geval de lading. Om iets van de mentaliteit van de man weer te geven, het volgende. Als wij aan het voetballen waren daar waar het niet mocht, liet hij ons gehurkt heen en weer door de straat hoppen als een voleerde ss er.
Dat zo,n man er na de oorlog niet op is aangesproken wil er bij mij niet in. Dit is toch duidelijk een geval van befehl ist befehl en verder hoef je je niets af te vragen.


zo sep 25, 2011 3:53 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group