Het is nu do maart 28, 2024 2:07 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffers... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffers...
Citaat:
De Italiaanse Hoge Raad brengt het hele systeem van vredesakkoorden in gevaar die na de Tweede Wereldoorlog zijn afgesloten. Dit betoogde Duitsland vandaag voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag.
Inzet is een beslissing van de Hoge Raad in Rome in 2004 dat individuele Italiaanse burgers die in WOII door de nazi's tot dwangarbeid zijn gedwongen, alsnog bij een Italiaanse rechter van Berlijn schadevergoeding kunnen eisen. Dit heeft tot slepende klachten van honderden Italiaanse oorlogsslachtoffers geleid.

Gevaarlijk precedent

De behandeling van die klachten is volgens Berlijn in strijd met het eeuwenoude beginsel dat dit soort kwesties in vredesverdragen tussen staten wordt geregeld, die verder immuniteit genieten voor klachten van individuele burgers voor buitenlandse rechters. De Bondsrepubliek heeft in 1961 ingestemd met het betalen van schadevergoeding en de Italiaanse regering heeft er toen mee ingestemd dat de zaak daarmee is afgedaan. Als individuele burgers daarna alsnog een klacht kunnen indienen, wordt een gevaarlijk precedent geschapen, aldus Berlijn.

De Duitse delegatie benadrukte dan ook dat de zaak niet alleen Duitsland en Italië aangaat, maar ook andere landen die in de nasleep van WOII vredesakkoorden hebben afgesloten. Berlijn noemde Nederland niet met naam, maar Den Haag heeft te maken met soortgelijke claims uit de tijd van de 'politionele acties' toen Nederland probeerde het koloniaal gezag in Indonesië te herstellen. Zo proberen overlevenden van het bloedbad van Rawagede in 1947 alsnog op individuele basis een schadevergoeding te krijgen, ook al hebben de Indonesische en de Nederlandse staat allang een vredesregeling getroffen.

'Shoppen'

Volgens Duitsland bestaat het gevaar dat oorlogsslachtoffers gaan 'shoppen' en een staat voor een nationale rechter gaan dagen in een land waar zij de beste kansen verwachten voor een schadevergoeding. De beslissing van de Italiaanse Hoge Raad heeft al tot zo'n geval geleid: Griekse oorlogsslachtoffers die zich in hun nieuwe claim tegen Berlijn niet gesteund zien door de regering in Athene, hebben zich tot de Italiaanse rechter gewend om alsnog een compensatie re krijgen.

Voor het Vredespaleis vond tijdens de mondelinge behandeling van de klacht van Duitsland tegen Italië een kleine betoging plaats onder het motto: 'Geen immuniteit voor Duitse oorlogsmisdaden!'

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... fers.dhtml


ma sep 12, 2011 3:05 pm
Ries
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
Citaat:
De behandeling van die klachten is volgens Berlijn in strijd met het eeuwenoude beginsel dat dit soort kwesties in vredesverdragen tussen staten wordt geregeld, die verder immuniteit genieten voor klachten van individuele burgers voor buitenlandse rechters(...)

(...)De Duitse delegatie benadrukte dan ook dat de zaak niet alleen Duitsland en Italië aangaat, maar ook andere landen die in de nasleep van WOII vredesakkoorden hebben afgesloten. Berlijn noemde Nederland niet met naam, maar Den Haag heeft te maken met soortgelijke claims uit de tijd van de 'politionele acties' toen Nederland probeerde het koloniaal gezag in Indonesië te herstellen. Zo proberen overlevenden van het bloedbad van Rawagede in 1947 alsnog op individuele basis een schadevergoeding te krijgen, ook al hebben de Indonesische en de Nederlandse staat allang een vredesregeling getroffen.




Citaat:
Staat aansprakelijk voor schade bloedbad Indonesië

Laatste update: 14 september 2011 15:49 info. Bron: nu.nl


DEN HAAG - De Nederlandse Staat is aansprakelijk voor de schade die nabestaanden hebben geleden van oorlogsmisdrijven in het Javaanse dorp Rawagede in 1947. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald.

Foto: ANP

De Staat kan geen beroep doen op verjaring. Het gaat om direct betrokkenen van de slachtoffers van oorlogsmisdrijven door Nederlandse militairen.

Nederlandse militairen vielen op 9 december 1947 Rawagede binnen en doodden honderden mannen, onder wie gevangenen en vluchtende personen. Omdat de executies 64 jaar geleden plaatshadden, is de wettelijke verjaringstermijn eigenlijk verstreken.

Zeer uitzonderlijk

Maar omdat het om een zeer uitzonderlijk geval gaat, heeft de rechter besloten daarvan af te wijken. De weduwen van slachtoffers hadden de zaak aangespannen.

De militairen die voor het bloedbad verantwoordelijk waren, zijn nooit strafrechtelijk vervolgd. Nederland heeft wel spijt betuigd over de gang van zaken in het dorp. In verband daarmee is al 850.000 euro beschikbaar gesteld voor ontwikkelingssteun aan Rawagede.

Schadevergoeding

De schadevergoeding is bestemd voor zeven weduwen en voor de nabestaanden van een overlevende. Bedragen over schade zijn nog niet bekend. De advocaten van de nabestaanden buigen zich daarover pas als de Staat geen hoger beroep heeft aangetekend.

De Staat kon woensdagmiddag nog niet reageren op de uitspraak van de rechtbank in de Rawagede-kwestie. ''We gaan de uitspraak zorgvuldig bestuderen en ons erop beraden'', aldus een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken namens de Staat.

Eerste keer

Het is voor het eerst dat Indonesische slachtoffers van de strijd tussen Indonesië en Nederland in de periode 1945-1949, de Nederlandse overheid aan hadden geklaagd voor misdrijven die destijds in Indonesië zijn begaan.

De weduwen dagvaarden Nederland niet alleen voor de executies zelf, maar ook voor het uitblijven van strafrechtelijk onderzoek naar de moorden.

''De legerofficier onder wiens leiding het bloedbad werd aangericht, majoor Wynen, is na overleg tussen de toenmalige legercommandant en de procureur-generaal om opportuniteitsredenen niet vervolgd", zo lichtte de advocaat van de weduwen, Liesbeth Zegveld, eerder toe.

Rapport


Een rapport van de Verenigde Naties uit januari 1948 noemde het optreden van de Nederlanders in Rawagede ''opzettelijk en meedogenloos''.


Het eeuwenoude beginsel? Wettelijke verjaringstermijn?


wo sep 14, 2011 3:59 pm
sauerkraut
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
Dat wordt mettertijd iets voor de Hoge Raad.


wo sep 14, 2011 4:53 pm
lindenboom
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
Natuurlijk zal de Nederlandse staat in beroep gaan: dit raakt aan nationale rechtsbeginselen en allerlei internationale verdragen/overeenkomsten. In zoverre deel ik Ries" aanhalingen hierover, want als de slachtoffers van Nederlands wanbeleid hun "recht" kunnen halen "tig" jaar na dato bij een Nederlandse rechter, is het onbegrijpelijk dat Nederlandse slachtoffers van de Duitse misdaden zich tevreden hebben moeten stellen met een collectieve "fooi". Gelijke Rechtsbedeling, heet dat.


wo sep 14, 2011 6:06 pm
Ries
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
Kun jij als 'jurist die werkt aan zijn promotie in de Rechtwetenschappen mbt het Oorlogsrecht, en de hieruit voortkomende Tribunalen' mij eens meer vertellen over 'het eeuwenoude beginsel dat dit soort kwesties in vredesverdragen tussen staten wordt geregeld' en over 'de wettelijke verjaringstermijn', waarbinnen de schade die nabestaanden hebben geleden van oorlogsmisdrijven te verhalen zou zijn?


do sep 15, 2011 9:49 am
Ries
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
lindenboom schreef:
Natuurlijk zal de Nederlandse staat in beroep gaan: dit raakt aan nationale rechtsbeginselen en allerlei internationale verdragen/overeenkomsten. In zoverre deel ik Ries" aanhalingen hierover, want als de slachtoffers van Nederlands wanbeleid hun "recht" kunnen halen "tig" jaar na dato bij een Nederlandse rechter, is het onbegrijpelijk dat Nederlandse slachtoffers van de Duitse misdaden zich tevreden hebben moeten stellen met een collectieve "fooi". Gelijke Rechtsbedeling, heet dat.


Aan welke nationale rechtsbeginselen en allerlei internationale verdragen/overeenkomsten raakt het dan? Kun je deze algemeenheden een beetje preciezer beschrijven? Om te beginnen zou ik vooral graag meer willen weten over het eeuwenoude beginsel dat dit soort kwesties in vredesverdragen tussen staten wordt geregeld en ben ik uiterst benieuwd naar de internationale verdragen/overeenkomsten die individuele claims uitsluiten.

Je hebt het nu over 'Nederlandse slachtoffers van de Duitse misdaden'. Is er een rechtbank die de dwangarbeiders zo heeft beoordeeld? Is er een juridisch precedent waarop kan worden teruggegrepen? Of is er hier sprake van 'vrije interpretatie'?


vr sep 16, 2011 12:18 am
lindenboom
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
Hallo Ries,

Moest even hard werken, dus vandaar nu pas antwoord. In de meeste wapenstilstands/vredes-overeenkomsten in de vorige eeuw zijn afspraken gemaakt over het afwikkelen van de "schuld". Deels "handig", deels "eigenaardig": een staat verklaart zich accoord met de schadevergoeding aan haar burgers, en gaat zélfs over tot het ontvankelijk verklaren van claims op de eigen staat,ná de gesloten overeenkomst. Enerzijds praktisch: individuele slachtoffers hoefden hun gelijk in WO2 niet individueel trachten te verhalen op de Duitse staat ( wat so-wie-so lastig zou worden waar deels de facto in handen van de CSSR). Zie de afwikkeling van schadeclaims van Lipman-Rosental.
Je komt hier nu op terrein terecht, dat niet puur juridisch, maar ook historisch ingegeven en politiek is. Zie de oorsprong van WO2. Je kan de veroorzakende partij wel veroordelen tot het betalen van gigantische schadevergoedingen, maar als je daarmee een staat de facto bankroet verklaard, is die staat a: niet in staat de schulden te betalen, en b: roept het zoveel revanchistische gevoelens op dat daarmee de volgende oorlog in de kiem is gelegd.
Het juridisch dispuut gaat dus in feite over de spanning tussen Publiekrechtelijke overeenkomsten vs Privaatrechtelijke overeenkomsten.
Wanneer een Staat een "beëindigingsovereenkomst"gesloten heeft met een andere Staat, verhindert dat dan individuele claims van Private partijen op een andere Staat? Nee dus. Het is echter de vraag, of er al eerder soortgelijke claims zijn geweest, of daar uitspraken of overeenkomsten zijn gevolgd ( denk daarbij aan het Ne bis in Idem-verhaal) en je weet hoe kansrijk hedendaagse claims over oude claims zullen zijn. Je moet echt een hobbyist-jurist vinden om daadwerkelijk dit soort zaken voor je aan te spannen: het kost zeëen van tijd en levert waarschijnlijk weinig op.
Je laatste draadje: is er sprake van een "vrije interpretatie": Ja, maar wél gevoed door mijn eigen kennis en door de overgeleverde kennis van mijn Pa, overleden inmiddels, maar wél Prof. Internationaal Recht én ex-krijgsgevangene: m'n hele opvoeding was vaak doorspekt met discussie's over "schud en boete".


vr sep 16, 2011 7:10 pm
Ries
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
Mijn vraag was eigenlijk aan welke nationale rechtsbeginselen en allerlei internationale verdragen/overeenkomsten het raakt en niet of er spanningen zijn tussen publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke overeenkomsten.


za sep 17, 2011 11:07 am
sauerkraut
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
lindenboom schreef:
Hallo Ries,
Je laatste draadje: is er sprake van een "vrije interpretatie": Ja, maar wél gevoed door mijn eigen kennis en door de overgeleverde kennis van mijn Pa, overleden inmiddels, maar wél Prof. Internationaal Recht én ex-krijgsgevangene: m'n hele opvoeding was vaak doorspekt met discussie's over "schud en boete".


Vraag aan lindenboom: je vader was dus hoogleraar internationaal recht, had hij zijn leerstoel soms in Nijmegen?
Zijn er nog publicaties van hem bekend? Zo ja, dan zouden die in deze discussie van nut kunnen zijn, niet waar?


za sep 17, 2011 11:25 am
lindenboom
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
Ries en Sauerkraut: Een --al eeuwen geldend-- Internationaal Recht mbt de vergoeding voor slachtoffers van oorlogen is er niet: hoogstens kan je stellen dat er zich in de loop van de tijd een soort " gewoonten-recht"heeft ontwikkeld.
Waarvan de neerslag -- met steeds weer "voortschrijdend inzicht"-- zich vertaalt in de diverse vredes-overeenkomsten, van de 17e eeuw tot nu. Maar gezien jullie deskundigheid/betrokkenheid op dit forum hoef ik dat jullie niet te schrijven.
Wat op papier is geschreven wordt nog geen werkelijkheid in de praktijk. Zie de eisen van de overwinnaars na WOI, en de daaruit volgende WO2. Zo kon Nederland nà WO2 wel een heleboel eisen ( incl annexatie) van Duitsland, maar er is daadwerkelijk maar 5 % van de geleden schade door de BDR vergoedt. En de plukjes land zijn weer snel teruggegeven...wat moesten "we" ook met een paar vierkante kilometers vol ontevreden Duitsers.....
Misschien, maar dat bedenk ik ter plekke, moet je als land, vooral achteraf, accepteren dat "shit happens".
Gezien de huidige discussie in Nederland: is de "Gouden Koets" met haar beschilderingen niet "fout"?? en de discussies die daarop volgen een mooi voorbeeld daarvan. Voel ik mij nu, anno 2011, geroepen om me te schamen voor de wandaden van mijn verre voorvaderen? In het geheel niet. Ik had en heb er geen barst mee te maken en voel me ook op generlei wijze aangesproken. Ik denk dat veel Duitsers daar net zo over denken, en alhoewel het "anti-Duits"-zijn me met de paplepel is ingegeven, kan ik het de huidige Duitse generatie ook niet kwalijk nemen ook. Wat moet je met de "ouwe meuk" van je Opa??? Life goes on....
Hetgeen dus meer Rechts-filosofie wordt dan Internationaal Recht.
In hoeverre Indonesische claims vs Nederland en Italiaanse claims vs Duitsland tot in hoogste instantie stand houden.. ik ben nieuwsgierig! Het zou, zoals Duitslands hoogste rechtscollege schijnt te stellen, wél een bijl zetten in de gemaakte overeenkomsten, als na zestig jaar blijkt dat private claims rechtsgeldig blijken te zijn.
Sauerkraut: m'n pa is al ( heb even nageteld..) al vijftien jaar dood, en was gespecialiceerd in "Zee-Recht", was prof in Leiden en één van de directeuren van de Nederlandse Bank. Z´n publicaties staan hier bijna allemaal in de boekenkast, maar zijn vrees ik weinig relevant voor de onderwerpen hier. Wat ik aangaf was dat ik hem mis, als slachtoffer en intellectueel uit die generatie, die het zelf aan den lijve heeft ondervonden, en daar ook nog op hoog niveau op kon reflecteren. En natuurlijk mis ik hem als vader, alhoewel zelf inmiddels 59. Shit happens, Life goes on...


za sep 17, 2011 6:51 pm
Ries
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
Dat je van mening ben dat shit happens is me inmiddels wel duidelijk, je zegt het nu voor de vierde keer. Voor de rest heb je me niet veel wijzer gemaakt. Ook ga je niet inhoudelijk in op je opmerking in een andere post:
Citaat:
dit raakt aan nationale rechtsbeginselen en allerlei internationale verdragen/overeenkomsten.
Hoe en waar raakt het dan?

Eerder kwam je met de termen 'publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke overeenkomsten'. Nu introduceer je de kreet 'gewoonten-recht', gekoppeld aan 'voortschrijdend inzicht'. Het verband met dat wat in de artikelen genoemd werd, het z.g. eeuwenoude beginsel en de wettelijke verjaringstermijn, ontgaat me volledig.


za sep 17, 2011 8:35 pm
lindenboom
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
Heb zojuist mijn bijdrage van gisteren nog eens nagelezen, en ik vind het een redelijk compleet en samenhangend betoog. Waarvan ik ook van een journalist mag verwachten dat hij dat begrijpt, en daar ook in kan lezen welke antwoorden op jouw vragen geef. Daarbij ga ik er van uit dat de door de Nederlandse Overheid gesloten overeenkomsten na WO2 bij je bekend zijn of althans door je te vinden zijn.
Dat je mijn antwoorden niet compleet, of als niet ter zake doend kwalificeert: so be it. Ik proef een m.i. vervelend, ruziezoekerig en gelijkhebberig toontje in je vraagstelling, waar ik niet verder op in ga. Ik zal me verder terugtrekken van dit forum. Het heeft mijn volle belangstelling, maar ik kom hier wel meer van dit soort "vijandelijkheden" tegen, en daar heb ik geen trek in.


zo sep 18, 2011 12:33 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
Lindenboom, recht is een onderdeel waarin ik niet erg mee vertrouwd ben. Daarom volgde ik , en nog anderen, dit topic met de nodige belangstelling. Het afhaken zou dus ook jammer zijn aangezien een rechtsdeskundige altijd een meerwaarde kan bieden op dit forum.
Dat Ries weer in zijn sergeant-major modus staat is ook gedeeltelijk waar, een andere vorm van vraagstelling zou mooi zijn, andezijds stimuleert zijn bijdrage enkel de discussie voorwaarts.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo sep 18, 2011 1:12 pm
Profiel
Ries
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
Citaat:
Heb zojuist mijn bijdrage van gisteren nog eens nagelezen, en ik vind het een redelijk compleet en samenhangend betoog.

Bij het behandelen van persoonlijke claims tegen Duitsland en Nederland wordt er tijdens de behandeling kennelijk met twee maten gemeten. Het ene land beroept zich tot nu toe succesvol op ‘een eeuwenoud beginsel’, het andere op een ‘wettelijke verjaringstermijn’ en wordt door een rechtbank teruggefloten. Dat lijkt mij meten met twee maten.
Nu kun je wel stellen dat je van een journalist mag verwachten dat hij je uitleg daaromtrent snapt, maar mij ontgaat volkomen wat je met je uitgebreide betoog wilt zeggen. Wat heeft
Citaat:
Gezien de huidige discussie in Nederland: is de "Gouden Koets" met haar beschilderingen niet "fout"?? en de discussies die daarop volgen een mooi voorbeeld daarvan. Voel ik mij nu, anno 2011, geroepen om me te schamen voor de wandaden van mijn verre voorvaderen? In het geheel niet. Ik had en heb er geen barst mee te maken en voel me ook op generlei wijze aangesproken. Ik denk dat veel Duitsers daar net zo over denken, en alhoewel het "anti-Duits"-zijn me met de paplepel is ingegeven, kan ik het de huidige Duitse generatie ook niet kwalijk nemen ook. Wat moet je met de "ouwe meuk" van je Opa??? Life goes on....
met de schadeclaims te maken, of bijvoorbeeld
Citaat:
Het juridisch dispuut gaat dus in feite over de spanning tussen Publiekrechtelijke overeenkomsten vs Privaatrechtelijke overeenkomsten.
Wanneer een Staat een "beëindigingsovereenkomst"gesloten heeft met een andere Staat, verhindert dat dan individuele claims van Private partijen op een andere Staat? Nee dus.



Ook
Citaat:
Je komt hier nu op terrein terecht, dat niet puur juridisch, maar ook historisch ingegeven en politiek is. Zie de oorsprong van WO2. Je kan de veroorzakende partij wel veroordelen tot het betalen van gigantische schadevergoedingen, maar als je daarmee een staat de facto bankroet verklaard, is die staat a: niet in staat de schulden te betalen, en b: roept het zoveel revanchistische gevoelens op dat daarmee de volgende oorlog in de kiem is gelegd.
kan ik niet plaatsen, evenals
Citaat:
Wat op papier is geschreven wordt nog geen werkelijkheid in de praktijk. Zie de eisen van de overwinnaars na WOI, en de daaruit volgende WO2. Zo kon Nederland nà WO2 wel een heleboel eisen ( incl annexatie) van Duitsland, maar er is daadwerkelijk maar 5 % van de geleden schade door de BDR vergoedt. En de plukjes land zijn weer snel teruggegeven...wat moesten "we" ook met een paar vierkante kilometers vol ontevreden Duitsers.....


Wellicht ten overvloede, dat wat je in de context van dit topic bedoelt met
Citaat:
dit raakt aan nationale rechtsbeginselen en allerlei internationale verdragen/overeenkomsten.
is me een raadsel, vandaar dat ik je al een paar keer om uitleg vroeg.
Want, shit happens zoals je weet, op het journalistenschooltje werd slechts tijdens twee trimesters uitgebreid op juridische zaken ingegaan. Dat verklaart misschien mijn 'sergeant-majoor modus': ik begrijp je uitleg niet en denk zelfs dat in je hele woordenstroom geen antwoord opgesloten zit. Vandaar dat je bijdrage aan deze discussie me eerder doet denken aan het vergelijken van appels met peren, dan aan een uitleg hoe het kan dat er kennelijk met twee maten gemeten wordt.
Nu kun je mijn reacties wel als vijandelijkheden uitleggen, maar je kunt je ook afvragen of je manier van antwoorden héél misschien aan duidelijkheid tekort komt. Ik begrijp er in ieder geval geen snars van; ondanks de Gouden Koets.

Geheel terzijde: ik stoor me eraan dat je in een ander topic Duitsers als 'moffen' kwalificeerde, zonder aanhalings- en sluittekens. Zoiets verwacht je niet van een jurist die op het punt staat te promoveren.


zo sep 18, 2011 1:36 pm
lindenboom
Bericht Re: Duitsland waarschuwt voor 'shoppende' oorlogsslachtoffer
Jean, de afgelopen jaren heb ik zelf werkend in oorlogsgebieden ( Bosnië/Kosovo en Rwanda/Congo) zelf meegemaakt hoe "het Recht" wel een basis kan vormen voor "handelen", maar dat je "Recht" altijd moet zien in z'n context: allerlei belangen en Politiek spelen een minstens zo'n grote rol. Waarbij het Recht vooral om de hoek komt kijken nà conflicten, en ( nog steeds) gedicteerd wordt door de overwinnaar.
Dat "kleurt" ook mijn bijdragen en daarnaast ben ik ook geen wandelend wetboek: als ik hier wat schrijf veroorloof ik me meer "vrijheden"dan wanneer ik een pleit-nota schrijf voor een rechtszaak. Daarnaast volg ik dit forum al jaren, maar ben pas de laatste maanden gaan reageren. De -- overigens ook op andere fora voorkomende-- voorkomende agressiviteit van sommige deelnemers hebben me vaak weerhouden te reageren: Ik neem deel ( of niet) in mijn vrije tijd, door persoonlijke belangstelling, en om wellicht soms een zinnige bijdrage te kunnen leveren. Sinds mijn diensttijd ( als Mar.1) ben ik niet meer afgeblaft door sergeant-majoren, en dat wilde ik de rest van mijn leven maar verder zo houden.


zo sep 18, 2011 1:53 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group