Het is nu do maart 28, 2024 11:00 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Baugnez - vandaag 66 jaar geleden! 
Auteur Bericht
Jochen S.
Bericht Baugnez - vandaag 66 jaar geleden!
Baugnez – 17 December 1944. Vandaag – 66 jaar geleden – vond in Baugnez nabij Malmedy een oorlogsmisdaad plaats. Een grote groep Am. Krijgsgevangenen werd door SS Leibstandarte soldaten van de Kampfgruppe Peiper geexecuteerd en overlevenden met een pistoolschot afgemaakt. De slachtoffers waren manschappen van verschillende eenheden waaronder Battery B 285th FAOB, 575th&546th Ambulance Co., 32nd Armored Rgt. – 3rd AD.

Afbeelding


Stephen Domitrovich van de 575th Ambulance Co. is een van de overlevenden van deze tragische gebeurtenis. Hieronder volgt een korte samenvatting van zijn verhaal:

“In 1943 ging ik in militaire dienst en kwam bij de 479th Medical Ambulance Co. Wij waren chauffeurs van de ambulances, tevens medics en werden geleerd gewonden te verzorgen, spuiten te zetten ed. Voornamelijk vervoerden wij echter Duitse gewonden. Wij arriveerden in Malmedy rond November- begin December 1944. Wij verbleven in een huis en een klein meisje welke daar woonde gaf mij een armbandje als presentje. Rond die tijd werden we naar andere eenheden overgeplaatst en ik werd toegevoegd aan 575th Ambulance Co. In Malmedy was niet veel te doen. We deden niets anders dan wachten. Voor de Duitse doorbraak geloofden we werkelijk dat de oorlog snel voorbij zou zijn. Toen zij daadwerkelijk in opmars waren, wist ik dat er iets aan de hand was. De Belgische bevolking was op de vlucht. Ze namen onze vlaggen naar binnen en hingen ‘hun’ vlaggen weer buiten.
Op weg richting het kruispunt reed er een weapons-carrier voor ons. Plotseling stopten ze en zagen we de mannen eruit springen. Wij ook uit onze wagen en in de greppel langs de weg. Mijn kameraad dacht dat het een aanval vanuit de lucht was. Ik zei tegen mijn kameraad “Nee, hou je hoofd omlaag”. Toen kwamen de Duitsers in halftracks en moesten we ons overgeven. Ik zei tegen de Duitser “Kameraad” en deed mijn armen omhoog. Ik liet hem ook mijn Geneva Convention Card en medical Card zien en hij antwoordde “nix gut” en gooide ’t weg. We werden niet echt doorzocht maar gooiden snel alles weg wat we in onze zakken hadden. We moesten ons verzamelen op de weg en ons later opstellen in een veld. Ik stond in de eerste rij, verplaatste me naar de tweede toen een Duitse officier in een halftrack me naar voren riep om de armband te bekijken. Hij was niet onder de indruk en stuurde me terug(Domitrovich omschreef deze officier als “not to old, a very good looking guy, a real sharp guy, wearing a cap”. Ik zond hem daarop een afb. van Peiper en hij kon hem identificeren!). Ik voelde dat er iets stond te gebeuren. De kameraad naast mij zei “we gaan terug - naar Duitsland”. Ik zei “nee, ze gaan ons vermoorden”. Ze stelden twee machinegeweren op en begonnen te schieten. Iemand riep “laat je vallen” dus ik viel. Ik hoorde vaak “mom” en “god” roepen en de Duitsers spotten met ons en riepen ook “mom” en “god”. Duitsers kwamen het veld in en wanneer iemand nog kreunde of huilde werd hij ter plekke met een pistoolschot afgemaakt. Eentje stond naast mij, ik kon zijn laarzen zien. Ik weet niet waarom hij mij niet vermoorde. Een kameraad naast mij maakte hij wel af. Het was vreselijk…
Ik lag daar een lange tijd. Toen sprong iemand op en riep "let's go" en we – een groepje van ongeveer 3, 4 man – renden de heuvel op. Ik zag nog een medic die iemand wilde helpen, maar ik riep “je kunt hem niet helpen. Let’s go”. Even later kwamen we een oudere Belg tegen. Een kameraad vroeg waar de Amerikanen waren en de Belg antwoordde “de heuvel over”. Hij bleef maar roepen “Bosch, Bosch”, hij wilde niets met ons te doen hebben. We renden richting Malmedy en kwamen engineers tegen. In Malmedy kreeg ik een spuit en werd vervoerd naar een hospitaal in Luik, werd meteen ondervraagd. Ik was ‘out’, ik wist mijn naam niet meer, wist niet meer waar ik was,wat ik at en had nachtmerries. Ik was ‘out’ voor een hele maand. Nadat ik het hospitaal had verlaten, werd dezelfde vleugel waar ik had verbleven geraakt door een V1 – weer geluk gehad.
Ik werd teruggeplaatst naar de 479th. Mijn kapitein hield me op zijn verblijf en verzorgde me. Ik moest veel verwerken, weet je…. Ik was er slecht aan toe. Hij hield iedereen op afstand en later vroegen ze me of ik wilde getuigen. Ik zei “nee, ik wil niet. Ik heb er genoeg van. Ik wil naar huis”. In 1945, ik weet niet meer welke maand, kwam ik thuis.”


Afbeelding

Stephen Domitrovich is nog steed onder ons. Het gebeuren in een veld nabij het kruispunt in Baugnez heeft een grote invloed gehad op zijn leven. "It did influence my life very much. I still remember it. I don't know why, I can't forget it - how does one forget it?"

Opdat wij niet vergeten!


vr dec 17, 2010 4:50 pm
Pieter F
Bericht 
Bedankt voor deze waardevolle bijdrage!


vr dec 17, 2010 5:16 pm
John S.
Bericht 
Goed werk brother !!!!


vr dec 17, 2010 5:34 pm
koos24
Bericht 
Maar hoe zit dat nu?
Hij geeft aan dat Joachim Peiper op het kruispunt was terwijl
later toch werd aangetoond dat het wel zijn eenheid was maar
hijzelf niet aanwezig was.

En wat ik ook vreemd vind is het volgende, vorige week was ik
in het Historical center Baugnez
Afbeelding

Hier werd uitgebreid stilgestaan bij de moorden op het kruispunt.
Maar het verhaal dat daar verteld wordt gaat over een officier
die vanuit zijn halftrack met een pistool op de gevangenen schiet
waarna de rest van de Duitsers meedoet.

Ik heb inmiddels al zoveel verschillende verhalen gelezen:?


za jan 15, 2011 8:36 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Koos, zie ook:
- Topic Malmedy Massacre

Misschien goed om daar verder te gaan?

Hier ook meer:
- Massamoord in Malmedy - Iemand dit boek gelezen?


za jan 15, 2011 8:43 pm
Profiel
koos24
Bericht 
barry schreef:
Koos, zie ook:
- Topic Malmedy Massacre

Misschien goed om daar verder te gaan?

Hier ook meer:
- Massamoord in Malmedy - Iemand dit boek gelezen?


Dank je voor de leestip.
Ik ben ff onder de pannen :D


za jan 15, 2011 9:01 pm
John S.
Bericht 
koos24 schreef:
Maar hoe zit dat nu?
Hij geeft aan dat Joachim Peiper op het kruispunt was terwijl
later toch werd aangetoond dat het wel zijn eenheid was maar
hijzelf niet aanwezig was.



Koos, de 'eenheid' van Peiper was op het moment van het passeren van Baugnez tientallen kilometers lang.... Peiper zou dus al lang en breed in Ligneuville kunnen zijn terwijl de achterhoede van zijn kolonne nog niet eens bij Baugnez was aangekomen.
Zijn aanwezigheid als commandant impicieert daarom niet direct dat hij aanwezig was bij het vermoorden van de Amerikanen.


zo jan 16, 2011 7:46 pm
GARRETT AT PRO
Bericht Re: Baugnez - vandaag 66 jaar geleden!
Wie is nou echt begonnen met deze Massa moorden.....
Volgens de film Battle of the Bulge werden ze zomaar neer gemaaid.
maar als je Saints and Soldiers kijkt waren de Amerikanen begonnen en toen ging het echt mis.....
Is er ooit de echte verhaal naar boven gekomen,of moetten we de amerikaanse versie geloven.
ben zelf ook naar baugnez geweest een paar keer zelfs(Familie in Malmedy).
maar elke keer vraag ik mezelf af!!! Who started.

Stel dat de POW's zelf waren begonnen dan heeft deze verhaal ook een ander kant.
Maar goed het geeft je nog geen recht om POW's dood te schietten.
En ach het was eenmaal oorlog en veel regels wetten werden verbroken.zelfs door de Geallieeden.
En dat geef ik als Engesman toe.


do dec 29, 2011 8:29 pm
Leo
Bericht Re: Baugnez - vandaag 66 jaar geleden!
Wel sneu dat hij niet wilde getuigen. Hij zou er zijn dode kameraden ( en de geschiedenis ) een dienst mee bewezen hebben.


do dec 29, 2011 8:52 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht Re: Baugnez - vandaag 66 jaar geleden!
Jochen S. schreef:
(Domitrovich omschreef deze officier als “not to old, a very good looking guy, a real sharp guy, wearing a cap”. Ik zond hem daarop een afb. van Peiper en hij kon hem identificeren!).


Wil hier toch een keer op inhaken, had het niet beter geweest als je 'm ipv één foto van Peiper een aantal foto's had gestuurd? Peiper, Rommel ( :wink: ), Meyer, Knittel, Dietrich en nog wat bekende 'gezichten'. Als hij dan nog Peiper had uitgekozen... :wink: Het geheugen van een veteraan is een apart iets, vooral na 60+ jaar.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


wo jan 11, 2012 10:57 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Baugnez - vandaag 66 jaar geleden!
:mrgreen:

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo jan 11, 2012 11:12 pm
Profiel
Jochen S.
Bericht Re: Baugnez - vandaag 66 jaar geleden!
Jeroen,

Ik heb hem een afb. van Peiper, Poetschke en Diefenthal gestuurd. De afb. van Peiper wees hij aan als de officier die hem aansprak. Meer kan ik er ook niet van maken.

---


do jan 12, 2012 10:22 am
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht Re: Baugnez - vandaag 66 jaar geleden!
Kijk, vond het al zo vreemd van je :D

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


do jan 12, 2012 7:20 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht Re: Baugnez - vandaag 66 jaar geleden!
Zojuist de onderstaande review gepost op bol.com voor het boek Fatal Crossroads van Danny S. Parker...

Ik keek uit naar dit boek in de wetenschap dat over Peiper en de beruchte moorden bij Malmédy al heel veel boeken zijn geschreven door auteurs die te weinig bronnen tot hun beschikking hadden of zelfs weinig interesse hadden in de waarheid. Daarbij vielen vooral de auteurs op die soms zelfs op stuitende wijze de SS in bescherming namen door het te doen voorkomen alsof de omgebrachte krijgsgevangenen het aan zichzelf te danken hadden. Danny Parker laat van de leugens over de moorden niet veel heel: gedurende een periode van tientallen jaren interviewde hij betrokken Amerikanen, Belgen en Duitsers, bezocht hij elk denkbaar archief en zo reconstrueerde hij van minuut tot minuut de toedracht tot de moorden, de uitvoering en de nasleep. Alles wat hij beschrijft wordt uitvoerig begeleid door eindnoten en na het lezen van dit boek is maar één conclusie mogelijk: de waarheid over de moorden die op 17 december 1944 bij Malmédy door leden van Kampfgruppe Peiper werden begaan is boven tafel.

Ze moeten de review nog goedkeuren dus hij zal er nog nog niet staan.


do feb 02, 2012 12:14 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Baugnez - vandaag 66 jaar geleden!
Je lovende recensie staat er inmiddels bij.

Heb het boek meteen toegevoegd aan de boekendatabank op Go2War2: http://www.go2war2.nl/book.asp?bookid=1516

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do feb 02, 2012 9:17 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group