Het is nu vr maart 29, 2024 1:39 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Fusilering op 7 mei 1945 te Oud Beijerland 
Auteur Bericht
jan krist
Bericht Fusilering op 7 mei 1945 te Oud Beijerland
Hallo,
Op 7 mei 1945 is op klaarlichte dag Mevr. Catharina Traas -de Jager in Oud Beijerland door een Duitser vermoord! Hierover heb ik een vraag: Is deze Duitser ooit opgespoord en berecht? de datum 7 mei laat geen speculaties toe over kerkbezoek etc. immers 7 mei was op maandag.
Vriendelijke groet, H.J.K


ma aug 23, 2010 5:47 pm
catrien bakker
Bericht 
hallo,
Ik zag toevallig dit berichtje en ik dacht: wie heeft er belangstelling voor haar? Zij is n.l. mijn oma. Wat ik weet heb ik van horen zeggen en ik weet niet of het klopt. Ik zat n.l. met dezelfde vraag. En dan ook nog om te weten te komen hoe het verder is gegaan met deze man en met zijn familie. Niet uit bepaalde slechte gedachten.


vr jan 21, 2011 4:07 pm
rabbit
Bericht 
Beste Jan,
Volgens mijn gegevens is deze man nooit berecht. Ik weet er het volgende van:
bij de (illegaal werkende) familie Traas is in 1945 een inval gedaan, waarbij een aantal van de mannen opgepakt zijn en naar de gevangenis in Rotterdam zijn overgebracht. De vrouwen werden op de boerderij van Traas vastgehouden en gedwongen de boerderij draaiende te houden. Deze toestand duurde ongeveer tot de bevrijding. In deze periode hebben de dienstdoende SS'ers (Totenkopf-regiment) een grondige hekel gekregen aan mevrouw Traas, die niet bepaald een blad voor haar mond nam en de SS'ers zeer duidelijk maakte, aan welke regels zij zich in haar huis hadden te houden. Na de capitulatie is een aantal SS'ers terug gekomen naar de boerderij en één er van, door mevrouw Traas 'De blondkop' genoemd, heeft haar doodgeschoten. In de verwarring na de schietpartij is hij weten te ontkomen. Volgens mondelinge informatie van een nu overleden dochter van Traas kwam de dader uit het Rijnland, maar dat is alles wat ik weet over de identitteit van de man.
Misschien weten anderen meer?


ma mei 09, 2011 3:17 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Een beetje meer info over het gebeuren:

http://www.nieuwbeijerlandonline.nl/his ... jaren.html

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma mei 09, 2011 3:45 pm
Profiel
twduke
Bericht Re: Fusilering op 7 mei 1945 te Oud Beijerland
De Duitser in kwestie was al spoedig bekend, echter hadden de Canadezen geen behoefte aan 'oog om oog...' omdat ze al te veel van dat soort verzoeken kregen. Ondanks nadrukkelijk verzoek vanuit het verzet werd geadviseerd de zaak te laten rusten. De groep Zinkweg, waartoe ze behoorde (ze werd de moeder van het verzet genoemd) heeft na de oorlog zelf alles in een verslag samengevat. Dit verslag wordt in maart 2012 gepubliceerd op mijn website, www.piershil.com


wo feb 15, 2012 12:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group