Het is nu do maart 28, 2024 5:04 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945? 
Auteur Bericht
Paulhar
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Hallo


Wat zou je in het Treasor kunnen vinden dan?/

Vr Gr Paul


wo aug 17, 2011 2:32 pm
sauerkraut
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
DickB schreef:
Hallo allemaal, ik ben op dit moment met een onderzoek naar vliegtuig crashes en andere gebeurtenissen (Fusillades) in de omgeving van Oldebroek bezig.
Ik kwam in het Gemeente archief ook e,e,a, tegen over voorgaande gebeurtenissen.
Ik wil e,e,a, in een boekje verwerken, is er bezwaar tegen dat ik ook voorgaande gegevens gebruik!

DickB


Misschien kun je dat beter persoonlijk vragen aan de betreffende forumleden (middels pm)


wo aug 17, 2011 6:29 pm
DickB
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Muncio, bedankt voor de tip, ik ga dat proberen!
DickB

Muncio, ik ga kijken hoe dat te doen is, ik ben namelijk nieuw op dit Forum.
DickB


do aug 18, 2011 10:29 am
muncio
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Zie PB voor Dick en Paul.


do aug 18, 2011 4:11 pm
Paulhar
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Hallo

Als er iets gepubliceerd wordt zou ik het wel grag willen lezen voor publicatie

Vr gr Paul


ma aug 22, 2011 9:10 am
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Paulhar nog even over het monument jij vind het vreemd dat de naam van Beke hier niet op voorkomt
maar hier op staan alleen de Nederlandse slachtoffers Beke was een Belg in Duitse dienst (SS-er) hoe jong of oud maakt in dit geval dus niks uit !


wo sep 14, 2011 5:33 pm
Paulhar
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Dag Rajo,

Dat was niet de reden, de reden was wel dat hij een verkeerde keus heeft gemaakt (uit onderzoek blijkt anders), op het zelfde monument staan twee personen die veel rijkdom hebben vergaard met zwarthandel, dus een typisch geval van meten met twee maten. Het gaat in mijn optiek om mensen.

Jaap van Meekeren(een AVRO coryfee en joods) heeft zich daar heel druk over gemaakt en de gemeente Hattem/Oldebroek is gezwicht voor de publieke opinie


wo sep 14, 2011 6:46 pm
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Hoi Paulhar

Het gaat inderdaad om mensen !

Maar om een SS-er (ook al was hij gedwongen volgens een eerder bericht) bij gefusilleerde verzetsstrijders
te plaatsen is denk ik uit respect voor hen niet normaal.

Wat betreft 2 mannen die rijk zijn geworden via zwarthandel daar zou ik graag meer over willen weten, dus mocht jij daar nog wat gegevens / documenten en of foto's over hebben houd ik me aanbevolen.

Uit de gegevens die ik heb zouden het allemaal verzetstrijders zijn (helaas heb ik daar niet alle achtergronden van).

In mijn optiek is ook elke dode er een te veel en mag (en moet) hij ook herdacht worden !

Met respect RJAJO


wo sep 14, 2011 7:40 pm
muncio
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Als het om een Belgische SS-er gaat (Rexist) zijn er wel meer gevallen, maar dat vind ik ook uit respect voor hen niet normaal.


do sep 15, 2011 9:27 am
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Muncio

Dan kan je ook alle verraders die aan het eind van de oorlog (zo als Oudger van Dijk (SS-er) en Johan ducaneaux (Betaalde Verrader van verzetsstrijders) die door de Duitsers zijn doodgeschoten ook "gewoon" op een VERZETSmonument zetten ???

Lijkt mij toch echt niet kunnen !!!


do sep 15, 2011 1:11 pm
muncio
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Rjajo nee dat klopt dat deel ik met je...


do sep 15, 2011 1:24 pm
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Municio Gelukkig maar !!

Maar de oorlog is al ver achter ons, maar gedenken en herdenken blijft (gelukkig) doorgaan, je zou bv op plekken waar ook "Foute" mensen zijn doodgeschoten een apart (gedenk) plaatje kunnen plaatsen met wat achtergrond informatie (al betwijffel ik met de jeugd van vandaag of dat lang blijft staan)


do sep 15, 2011 3:39 pm
muncio
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Maar om een SS-er (ook al was hij gedwongen volgens een eerder bericht) bij gefusilleerde verzetsstrijders
te plaatsen is denk ik uit respect voor hen niet normaal.

muncio schreef:
Als het om een Belgische SS-er gaat (Rexist) zijn er wel meer gevallen, maar dat vind ik ook uit respect voor hen niet normaal.


Ik deel dus de mening van Rjajo en bedoel niet dat ik het goed vind, dat er een gedenksteen o.i.d moet komen voor foute Nederlanders in de Oorlog en die aan de Duitse kant stonden.


do sep 15, 2011 4:01 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Volgens de zeer karige informatie die over Florimont Beke te vinden is blijkt dat hij 15 was, dus een Rexist zal het wel niet zijn geweest aangezien op dat tijdstip enkel nog Walen achter deze partij liepen (in 1940 was deze partij in Vlaanderen al omgevormd).
Een 15 jarige Waal zie ik nog niet zo snel in Nederland onderduiken, maw. veronderstellingen halen dit topic niet echt omhoog.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do sep 15, 2011 6:07 pm
Profiel
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Jean uit mijn gegevens over Florimont Beke:

B E K E, Florimont, 1929. (BELG)
Fabriekswachter.
Gedesserteerd uit de S.S.
H.v.B. Zwolle.
Begraven:
Duits Begraafplaats Ysselsteijn, Block CJ, Rij 10, Nr. 244.

Volgens Paulhar zou Beke gedwongen zijn door zijn familie dus dat hij gedeserteerd was en ondergedoken in Nederland lijkt me dan toch op zich wel logisch


do sep 15, 2011 6:43 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group