Het is nu do maart 28, 2024 2:04 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945? 
Auteur Bericht
WegguM
Bericht Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Wie werden er naast John Austin van Jedburgh team Dudley nog meer gefussileerd? G. Buunk en Raymond Holvoet?
Op welke plek is dat gebeurd?

Later werden er nog 10 persoen doodgeschoten, op 10 april.
Wie waren dat?


ma maart 30, 2009 8:22 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
4 april:
G.B. Buunk

10 april:
Raymond Holvoet

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma maart 30, 2009 8:28 pm
Profiel WWW
WegguM
Bericht 
Dank je, kon hier niets over vinden op het net. Ga in het archief proberen meer boven water te krijgen. Zal wel niet eenvoudig zijn want dat valt onder de politie archieven.

Willem


di maart 31, 2009 5:05 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Zoeken op de namen op internet kan ook veel opleveren. dit haalde ik via Google naar boven met alleen Zwolle en de datum 4 april 1945

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di maart 31, 2009 6:13 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Willem, ik zou eerst eens aankloppen bij het Historisch Centrum Overijssel. Daar liggen de archieven uit die periode. www.historischcentrumoverijssel.nl . Vaak moet je eerst een brief schrijven waarin je toestemming vraagt voor je speurtocht in de archieven en waarin je duidelijkheid geeft over de bestemming van de achterhaalde informatie. Succes!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di maart 31, 2009 7:02 pm
Profiel WWW
philip reinders
Bericht 
archieven zijn vrij toegankelijk alleen altijd toestemming nodig voor Militair Gezag of mbt tot personen die "fout"waren of waarvan men dacht dat het zo was


di maart 31, 2009 8:10 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
archieven zijn vrij toegankelijk alleen altijd toestemming nodig voor Militair Gezag of mbt tot personen die "fout"waren of waarvan men dacht dat het zo was
Ah, vandaar dat ik elke keer brieven moet schrijven.. :wink:

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di maart 31, 2009 8:35 pm
Profiel WWW
WegguM
Bericht 
Ik ben al in het archief geweest en ga deze wwk nog een keer. Heb eerst uitgezocht of John Austin in Zwolle gevangen heeft gezeten en dat klopte inderdaad. Nu wil ik proberen de gevangenis gegevens op te vragen om te zien of daar nog details uit te halen zijn. Ook zou ik wel eens willen weten wie er bij deze executie betrokken waren. Volgens mij was er een zekere Joseph Rauch bij betrokken. Hij zou de opdracht tot executie hebben gegeven. Ook wil ik weten waar het precies gebeurd is, diverse boeken hierover spreken elkaar tegen. Het een heeft het over Hattem, de andere spreekt over een plaats tegenover het Katerveer wat aan de noordzijde van de IJsselbrug ligt. Als ik meer weet laat ik het weten.

Groeten, Willem


wo apr 01, 2009 11:19 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Graag Willem!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo apr 01, 2009 11:23 am
Profiel WWW
WegguM
Bericht 
Ben nog niet verder gekomen, moest een formulier invullen waarna bekeken wordt of ik toegang krijg, nog geen nieuws dus. Ben wel tegen het boekje van Majoor Olmsted aangelopen: 'Achter de linies, een geheime operatie in Nederland'.
Geeft een goede beschrijving van de acties van Jedburgh team Dudley totdat Olmsted naar Ede vertrekt om rapport uit te brengen in bevrijd Zuid-Nederland.


wo apr 01, 2009 8:31 pm
WegguM
Bericht 
Weet nu wel wie de drie slachtoffers van de executie op 4 april 1945 waren: John Austin <Bunny>, Gerrit Buunk <Fopkonijn> en Floris van der Laaken <Lex>.
Wacht nog steeds op toestemming van het HCO in Zwolle om verder te zoeken.


ma apr 06, 2009 9:16 pm
WegguM
Bericht 
Kan in Zwolle verder niets vinden, ook niet in de niet-openbare archieven. Moet daarvoor waarschijnlijk naar Den Haag, het Nationaal Archief. In de gevangenis gegevens die ik in heb mogen zien wordt niemand vermeldt die iets met de Ondergrondse te maken had. Alleen kwajongens, zwervers en ontsnapten uit inrichtingen. Zaten Buunk, Holvoet en Austin misschien in een andere gevangenis in Zwolle, een van de SD?


di jun 23, 2009 7:55 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Zaten Buunk, Holvoet en Austin misschien in een andere gevangenis in Zwolle, een van de SD?
Zou kunnen, maar die stukken zullen dan ook bij het NA liggen.. Jammer in ieder geval dat je bij het HCO niets op hebt kunnen duiken. Houdt de moed er in ieder geval in!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di jun 23, 2009 8:29 pm
Profiel WWW
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
WegguM schreef:
Wie werden er naast John Austin van Jedburgh team Dudley nog meer gefussileerd? G. Buunk en Raymond Holvoet?
Op welke plek is dat gebeurd?

Later werden er nog 10 persoen doodgeschoten, op 10 april.
Wie waren dat?


4 april 1945, IJsseldijk bij Hattem :

J.P.S. Austin
G.B. Buunk
D. van Diepen
D. Eskes
F. van der Laaken
G. van Unen

10 april 1945 IJsselbrug bij Katerveer:

S.J. Baarsma
F. Beke
A. Fros
A. Geerts
R.A. Holvoet
A. Nijboer
Ph.W. Pander
E.J.J. aan het Rot
F. Wierda
J.J. Lamarche (deze man overleefde de executie).

heb je hier wat aan ??


ma sep 28, 2009 5:22 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Dank je rjajo! Heb je nog wat achtergrondinformatie bij deze namen?

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


ma sep 28, 2009 7:11 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group