Het is nu do maart 28, 2024 3:59 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Adrianus Kroeze, kamperveen (gld), verzetsgroep Marinus Post 
Auteur Bericht
John S.
Bericht 
Bigshot schreef:

Citaat:
Ik dacht dat de Yad Vashem erkentenis voornamelijk werd gegeven aan personen die Joden hadden geholpen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.


Klopt. Deze onderscheiding is in het leven geroepen voor mensen die een bijzondere daad hebben verrricht voor het joodse volk of de joodse staat.


Gerben, ik zou toch nog maar eens goed onderzoek doen na de dadenvan je opa.

Er liepen in Nederland na de oorlog massa's "verzetshelden" rond.............en iedereen had wel een opa of vader die in "het verzet" gezeten had. :?

Onderzoek toont aan dat een helehoop met een korrel (kilo) zout genomen dient te worden.........

Neemt natuurlijk niet weg dat je opa echt "verzetsactiviteiten" verricht heeft, al zal je dan je bronnen en bewijzen wel helder moeten hebben....


di jan 03, 2006 4:48 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Er liepen in Nederland na de oorlog massa's "verzetshelden" rond.............en iedereen had wel een opa of vader die in "het verzet" gezeten had. :?

Onderzoek toont aan dat een helehoop met een korrel (kilo) zout genomen dient te worden.........

Neemt natuurlijk niet weg dat je opa echt "verzetsactiviteiten" verricht heeft, al zal je dan je bronnen en bewijzen wel helder moeten hebben....


Er zijn bewijzen...

Gerben schreef:
Deze onderduiker heette Piet Doornebal uit Apeldoorn. Ook deze man zou zijdelings in het verzet zijn geweest, echter hij is een aantal jaren geleden helaas overleden.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di jan 03, 2006 4:51 pm
Profiel
Gerben
Bericht 
Citaat:
Gerben, ik zou toch nog maar eens goed onderzoek doen na de dadenvan je opa.

Er liepen in Nederland na de oorlog massa's "verzetshelden" rond.............en iedereen had wel een opa of vader die in "het verzet" gezeten had.

Onderzoek toont aan dat een helehoop met een korrel (kilo) zout genomen dient te worden.........


....nee, dat kan ik me niet voorstellen. Zijn verzetswerk geloof ik 100 %. hetgeen hij heeft aangegeven van zijn verzetswerk komt goed overeen met hetgeen daadwerkelijk is gebeurt. Waar het mij om gaat is dat er niets over hem in boeken is beschreven en dat vind ik raar.


di jan 03, 2006 6:19 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Gerben schreef:
Waar het mij om gaat is dat er niets over hem in boeken is beschreven en dat vind ik raar.


Op zich is dat niet zo verwonderlijk. Je hebt zelf al eerder aangegeven dat je opa redelijk terughoudend was ten op zichte van allerlei erkenningen. Misschien is je opa ooit weleens benaderd door historici, maar heeft hij dat geweigerd.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di jan 03, 2006 6:25 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Gerben, heb je al nieuwe informatie gevonden met betrekking op de zoektocht naar het oorlogsverleden van je opa? Ik ben benieuwd namelijk.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do jan 19, 2006 8:44 pm
Profiel
Gerben
Bericht 
Beste Egbert,

i.v.m. drukte op mijn werk/overwerken ben de laatste paar dagen weinig speurwerk kunnen verrichten. Ik ga zodra ik tijd heb het werk van de L.O. in de regio nader onderzoeken in de hoop iets te vinden. Mijn grootste aanknopingspunt is dat de overval op het DK in IJsselmuiden gedaan is op verzoek van de L.O. (isaak van der Horst en Hilbert van Dijk). Mijn opa had contacten met van Dijk en mijn opa was daar werkzaam op het DK te IJsselmuiden. Feit is dat de overval gepleegd is m.b.v. het personeel. 2e aanknopingspunt is dat mijn opa stempels en bescheiden heeft gejat t.b.v. van het L.O. werk (ausweisen, falsificatie pers. bewijzen). 3e punt is dat ik probeer achter te komen wie geholpen heeft met de gedeeltelijk gelukte verbranding van het bevolkingsregister te Kampen in juni 1942. Deze verzetsdaad is ook gepleegd in opdracht van Isaak van der Horst en Hilbert van Dijk. Verder heb ik recentelijk via familie vernomen dat een of andere aktie een verzetsvriend van hem onder zijn ogen door de Duitsers is neergeschoten en overleden. Mijn Opa heeft daarbij kunnen ontsnappen. Tijd en plaats en wie die vriend is, is bij mijn familie onbekend. Mocht ik interessante dingen vinden dan hoor je het. overigens heb ik recentelijk zijn originele PB mogen ontvangen.

mvg

Gerben Flier


vr jan 20, 2006 6:16 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Als ik het zo lees heb je genoeg aanknopingspunten om het oorlogsverleden van je opa verder te onderzoeken. Houd je ons op de hoogte van je bevindingen? Want het is ook de regio waar ik uit kom... :wink:

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr jan 20, 2006 6:18 pm
Profiel
Gerben
Bericht 
Egbert

ik heb een PM voor je.

groet
Gerben


vr jan 20, 2006 6:23 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Gerben, ik vermeld het hier ook nog even voor de overige forumleden die ook benieuwd zijn, jij hebt de PM inmiddels gehad.

Na lang zoeken is het me gelukt om 'Karin' de koerierster van de KP-Marinus op te sporen. Aangezien jouw opa ook in die groep zat, hoop ik dat zij jouw kan helpen. Ze is al 91 dus héél veel succes.

Ik hoop dat ik je een dienst heb kunnen bewijzen!

Met vriendelijke groet,

Egbert

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do jan 26, 2006 2:48 pm
Profiel
Gerben
Bericht 
Egbert,

mijn hartelijke dank.
Ik zal Karin benaderen...ik hou je op de hoogte.

mvg
Gerben


do jan 26, 2006 6:53 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Let op!!! Ze heet geen Karin maar Atie Ridder-Visser.

Veel succes!

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do jan 26, 2006 7:24 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Gerben, heb je Mevrouw Ridder-Visser al benaderd? Zo ja, wat was haar reactie? Ben je al verder gekomen met je zoektocht?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo feb 01, 2006 8:40 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Gerben, na alle door mij gedane moeite om 'Karin' op te sporen (die ik vanwege mijn interesse in het verzet ook graag zelf zou willen spreken) zou ik graag weten wat je vorderingen zijn...

Ik benader Mevrouw Ridder-Visser niet omdat ze al 91 jaar is, en ik haar die drukte niet wil aandoen op haar oude dag, dus ik zou graag weten wat je vorderingen zijn... :?:

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di feb 21, 2006 9:26 pm
Profiel
Gerben
Bericht 
Hallo Egbert,

Ik heb haar eind vorige week een brief geschreven, of zij mijn opa heeft gekend. Ik ben daar door omstandigheden helaas niet eerder aan toegekomen. Zodra ik een reactie van haar krijg za ik je als eerste op de hoogte brengen.

mvg

gerben


wo feb 22, 2006 6:09 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Goed om te horen Gerben! Bedankt! :D

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo feb 22, 2006 6:10 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group