Het is nu do maart 28, 2024 8:53 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Ben Ali Libi, goochelaar. 
Auteur Bericht
marloes
Bericht Ben Ali Libi, goochelaar.
2 jaar geleden stierf Willem Wilmink, iemand met een enorme invloed op het leven van mensen van mijn generatie die zijn opgegroeid met zijn liedjes, verhalen en bijdragen voor tv programma's.
Ook was hij iemand wiens leven voor een groot deel bepaald werd door wat hij meemaakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Een bijzonder indrukwekkende tekst van Willem Wilmink is het verhaal van Ben Ali Libi, de goochelaar.
Als eerbetoon aan Willem Wilmink delen we hier met u de geschiedenis van Ben Ali Libi, niet alleen om Willem Wilmink te bedanken voor zijn werk maar ook omdat iedereen het verhaal zou moeten kennen, omdat het zo direct en duidelijk het drama van toen naar voren brengt en na-oorlogse generaties de waanzin van toen laat zien.

Ben Ali Libi
Op een lijst van artiesten, in de oorlog vermoord,
staat een naam waarvan ik nog nooit had gehoord,
dus keek ik er met verwondering naar:
Ben Ali Libi. Goochelaar.

Met een lach en een smoes en een goocheldoos
en een alibi dat-ie zorgvuldig koos,
scharrelde hij de kost bij elkaar:
Ben Ali Libi, de goochelaar.

Toen vonden de vrienden van de Weduwe Rost
dat Nederland nodig moest worden verlost
van het wereldwijd joods-bosjewistisch gevaar.
Ze bedoelden natuurlijk die goochelaar.

Wie zo dikwijls een duif of een bloem had verstopt,
kon zichzelf niet verstoppen, toen er hard werd geklopt.
Er stond al een overvalwagen klaar
voor Ben Ali Libi, de goochelaar.

In 't concentratiekamp heeft hij misschien
zijn aardigste trucs nog wel eens laten zien
met een lach en een smoes, een misleidend gebaar,
Ben Ali Libi, de goochelaar.

En altijd als ik een schreeuwer zie
met een alternatief voor de democratie,
denk ik: jouw paradijs, hoeveel ruimte is daar
voor Ben Ali Libi, de goochelaar.

Du, kleiner Schlemihl,
er ruhe in Frieden; er hatte nicht viel...

Willem Wilmink


Na wat verder onderzoek kwam ik erachter dat het gedicht gaat over Michel Velleman, en via de prachtige site van het Joods Monument ondekte ik meer over dit ene slachtoffer van de Holocaust.
Miljoenen stierven en toch telkens weer raakt het lot van een enkele van hen je meer dan je had kunnen voorspellen.

Michel Velleman trok vanuit zijn geboorteplaats Groningen naar Amsterdam. Vanaf de jaren ’20 trad hij op als de 'humoristisch goochelaar, professor Ben Ali Libi'.

Het Nieuwsblad van het Zuiden schrijft in 1924 over hem: 'Ben Ali Libi is een handige toovenaar die de aanwezigen versteld doet staan van zijn ongelooflijke toeren. Al deze toeren op te noemen is natuurlijk onmogelijk, doch hij had een groot succes. Een heele avond met deze toovenaar alleen zou niemand vervelen'.

Hij trad in het genre variété voornamelijk in Amsterdam op, maar ook daarbuiten, in het Rooms-Katholiek Doofstommen Instituut in Sint Michielsgestel, in het Apeldoornse Bos, etc. Hij stond onder impresariaat van de bekende Max van Gelder. Hij trad onder meer op voor Prins Hendrik en voor de Duitse ex-keizer Wilhelm.

Ben Ali Libi bracht een boekje uit met eenvoudige gocheltrucjes. Het boekje kostte 25 cent.
Tijdens een razzia in juni 1942 werd hij in zijn huis aan de Amsterdamse Biesboschstraat opgepakt.

Michel Velleman »
Groningen, 5 januari 1895
Sobibor, 2 juli 1943
Gezinshoofd

Anna Velleman-Speijer »
Amsterdam, 20 mei 1896
Sobibor, 2 juli 1943
Echtgenote

Aaltje Velleman »
Amsterdam, 16 maart 1919
Sobibor, 7 mei 1943
Dochter

Eén kind heeft de oorlog overleefd...

Waar zou het kind van deze goochelaar zijn?
Zou hij/zij weten dat een klein gedichtje over haar/zijn vader zoveel indruk maakte?

De pagina van de familie Velleman vind u hier;
http://www.joodsmonument.nl/institution.php?hg_id=1007.161736&lang=nl

Kan iemand ons helpen aan het goochelboekje dat Ben Ali Libi gepubliceert heeft?

(Bovenstaand artikel komt van onze weblog; http://nederland4045.web-log.nl )


di aug 09, 2005 11:21 pm
Harro
Bericht 
De voordracht (en emotie) van Joost Prinsen was prachtig (nog zo iemand met enorme invloed op onze generatie trouwens).


ma aug 15, 2005 10:40 pm
marloes
Bericht 
zeker weten, die man heeft mij praktisch opgevoed via de tv, prachtige goede vent, hem te zien huilen was zwaar emotioneel voor mij.


ma aug 15, 2005 10:55 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Ben Ali Libi, goochelaar.
In onze uitzending van gisteren sprak Bram Moszkowicz over een gedicht van Willem Wilmink dat grote indruk op hem heeft gemaakt: 'Ben Ali Libi'.

Wij lieten een fragment zien uit de documentaire 'Willem Wilmink, Dichter in de Javastraat' waar het gedicht op prachtige wijze werd voorgedragen door Joost Prinsen.

Michel Velleman alias Ben Ali Libi, trok in de jaren twintig van de vorige eeuw naar Amsterdam, waar hij faam maakte als 'humoristisch goochelaar'. Hij trad toen onder meer op voor Prins Hendrik en de Duitse ex-keizer Wilhelm.

Tijdens een razzia in juni 1942 werd hij samen met zijn gezin in zijn huis aan het Amsterdamse Merwedeplein opgepakt. Hij stierf in 1943 in het vernietigingskamp Sobibór.

Vanavond in Pauw & Witteman spreekt kleindochter Katy Huiman-Velleman over haar grootvader Michel Hulleman (alias Ben Ali Libi).

Lees hier de volledige tekst van het gedicht 'Ben Ali Libi' nog eens na.


Hieronder de hierboven ook al door Harro genoemde voordracht door Joost Prinsen. Aangrijpend!


_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do maart 29, 2012 5:23 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Ben Ali Libi, goochelaar.
Het onderstaande stukje vond ik via het digitale krantenarchief van de Koninklijke Bibliotheek. Het is afkomstig uit het Nieuw Israelietisch weekblad van 13-10-1939. Het Apeldoornsche Bos was een Joodse psychatrische instelling bij Apeldoorn. Het uiteindelijke lot van het publiek van Ben Ali Libi van die avond is ook al zo droevig. In de nacht van 21 op 22 januari 1943 werden patiënten en verpleegkundigen opgepakt en gedeporteerd naar Auschwitz.

Citaat:
HET APELDOORNSCHE BOSCH
Zondag 8 October was er voor de verpleegden van bovenstaande inrichting in het ontspanningshuis een Simchas Touro-avond georganiseerd, waarvan weer een flink aantal A.B. bewoners heeft kunnen genieten. De ontspanningscommissie had Prof. Ben Ali Libi geëngageerd, die met zijn geestige babbeltjes, maar vooral met zijn ondoorgrondelijke goocheltrucs het publiek uitstekend wist te amuseeren. Ook de buikspreker Santos met zijn pop Bunto vond een dankbaar onthaal, terwijl Johnny de Leeuw het muzikale gedeelte verzorgde op piano en accordeon. Vele bekende wijsjes werden door de aanwezigen dapper meegezongen. Het was een recht genoegelijke avond, waarbjj de patiëntenvereeniging T.O.V. als steeds voor de noodige versnaperingen had gezórgd.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do maart 29, 2012 5:52 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Ben Ali Libi, goochelaar.
Hans Klok schreef:
Wie was Ben Ali Libi? Kijk vanavond naar @dwdd dan vertel ik er over met Dirk Jan Roeleven en Jules Schelvis

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do nov 13, 2014 6:29 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group