Het is nu do maart 28, 2024 2:46 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Tijdens nazoek kwam ik op de naam Teun (onbekend voor- of achternaam).
Deze man zou in ieder geval aan het eind van de oorlog op het Scholtenshuis gewerkt hebben en mogelijk onder leiding hebben gestaan van Knorr.

:arrow: Ik ben benieuwd of iemand duidelijkheid kan geven over voor en achternaam en evt iets meer over de man kan zeggen. En nu ik toch bezig ben, hetzelfde geldt voor Van Kooten.

Mogelijk staat het in Scholtenshuis II (daders), maar die heb ik zelf helaas nog niet.

Bij voorbaat dank, groeten Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


vr feb 07, 2014 1:31 pm
Profiel
jw1985
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Is het deze Van Kooten?

Afbeelding

Johannes van Kooten; * 1896-10-14; IJsselstein; 50, zj
Titel:
Johannes van Kooten; * 1896-10-14; IJsselstein; 50
Documentsoort:
Foto
Thema:
Portretten-Duitsers/NSB-ers
Berust in collectie:
OVMG


vr feb 07, 2014 2:20 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
jw1985 het zou kunnen, maar helaas kan ikzelf geen Van Kooten vinden in combinatie met het Scholtenshuis. Ik weet dus niet of dit de juiste is.
Dit terwijl er wel een Van Kooten en een Teun genoemd worden, als Scholtenshuis medewerkers, die aanwezig waren bij de fusillades van Norg. Vandaar dat ik benieuwd ben of er mensen zijn die er iets meer over weten (zoals de volledige naam). Met de naam Johannes erbij, kan ik wel weer gerichter zoeken of dit de betreffende Van Kooten is. Bedankt!

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


vr feb 07, 2014 5:27 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
JW85 heeft de juiste data vermeld.
Van Kooten kwam na Dolle Dinsdag met Harm Krikke vanuit Amsterdam naar Groningen.
Kwam onder Herbert Erich Gross te werken.
Teun wordt niet genoemd.
Het niet opnemen van een index op namen in de boeken van Drs. Monique Brinks werkt zeer belemmerend.
Heb daarover al eens een vraag naar de uitgever gestuurd.
Misschien in het derde en laatste deel als totaalindex wel aanwezig, hoop ik.


vr feb 07, 2014 10:07 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Eisbein bedankt! Dan is Van Kooten opgehelderd.

In Scholtenshuis deel 1 staat een passage over de mannen van Knorr en daar wordt Teun genoemd.
Mocht iemand erop aanslaan, dan hoor ik het graag (en anders maar wachten op deel 3 :( )

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


vr feb 07, 2014 11:34 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Gerrit.

Hierbij een duidelijkheid over Teun.
Overgenomen uit deel 1.

In zeldzame situaties gebeurde het dat zwaard bij wie dit geprobeerd is, maar bij wie het niet lukte, is Roelf Pentinga. Pentinga was een Groningse politieman die een belangrijke rol speelde in de OD en informatie doorspeelde aan het verzet. Op 4 december 1944 werd hij gearresteerd door Piet Faber, Schaper en nog een derde SD'er, Teun.5 Na een aantal zware verhoren op het Scholtenhuis onder leiding van Knorr werd Pentinga overgebracht naar het Huis van Bewaring. Een paar weken later was het duidelijk dat Pentinga echt niet ging praten en werd het tijd voor zijn veroordeling. Haase informeerde bij Waschke - als toezichthouder op de Nederlandse politie - wat er met hem moest gebeuren. Waschke zei alleen dat Pentinga gestraft moest worden. Daarop gaf Haase Eldring de opdracht om Pentinga naar Borkum te sturen en hem in te zetten voor de Arbeitseinsatz.

5 OVCG, inv. nr. 2183, 4089. Deze derde SD'er was op het moment van het ter perse gaan van dit boek nog in leven. Overeenkomstig de huisregels van het Nationaal Archief die de basis vormen voor de informatie over deze zaak, mag dan de identiteit van deze man niet worden bekend gemaakt. Als auteur en wetenschapper moet ik deze regels respecteren. Ik hanteer vanaf hier het alias 'Teun' voor deze man.


za feb 08, 2014 2:55 pm
Eisbein
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Gerrit.

De eerste alinea is verminkt overgekomen. Dat moet zijn:

In zeldzame situaties gebeurde het dat zwaardere arrestanten werden doorgeschoven naar het referaat van Eldring om hen zo voor de dood te behoeden. Een voorbeeld van iemand bij wie dit geprobeerd is, maar bij wie het niet lukte, is Roelf Pentinga.


za feb 08, 2014 3:02 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Eisbein, bedankt! Dat maakt duidelijk, dat het dus echt onduidelijk is :D

Teun is dus een alias naam. Maar eens bedenken hoe ik achter de echte personalia ga komen.
Ik heb wel een idee, mocht het lukken, dan zal ik jullie op de hoogte houden.
Leuke puzzel...

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo feb 09, 2014 1:26 am
Profiel
jw1985
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Als de informatie van Eisbein klopt (en daar ga ik vanuit) is Teun het alias van Klaas Carel Faber.

Roelf Pentinga werd namelijk door drie SD'ers: Piet Faber, Schaper en een derde SD'er, gearresteerd.
Volgens het boek 'Het Beestmensch' van Arnold Karskens was de derde SD'er die aanwezig was Klaas Carel Faber.

http://books.google.nl/books?id=8YEvAgA ... ga&f=false


ma feb 10, 2014 2:52 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
JW1985 daar heb je gelijk in. En tijdens de druk van Scholtenshuis I was hij idd nog in leven.
Is het antwoord v/d puzzel weer makkelijker dan verwacht :D Bedankt!

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


ma feb 10, 2014 8:17 pm
Profiel
dvwa
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Ik ken Dhr Johannes van Kooten wel. Hij is geboren op 14-10-1896 te IJsselstein (UT) en gehuwd geweest met Elisabeth Aleida Schunck geb. te Doesburg zelfde jaartal. Hij is overleden in 1982.
Van Kooten was agent van politie in Amsterdam voor de IIWO. Het is mij bekend dat hij fout is geweest in de oorlog, maar het fijne weet ik helaas niet. Na de oorlog is hij volgens mij tot de doodstraf veroordeeld, maar later is dit omgezet naar levenslang. Ik weet dat hij het laatst in de koepel in Breda gezeten heeft en in 1959 vrij is gekomen. Zijn dochter Elske van Kooten) is getrouwd geweest met mijn vader. Van Kooten heeft voorts tot eind jaren 80 in Amsterdam gewoond. Van Kooten is dus mijn opa van moeders kant. Ik heb al meerdere malen op internet gezocht naar de toedracht in de oorlog m.b.t. mijn opa. Helaas kom ik niet veel verder. Misschien dat iemand weet wat er in het noorden van nederland destijds gebeurd is.


za sep 20, 2014 3:35 pm
claus buryn
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Van Kooten is dus mijn opa van moeders kant. Ik heb al meerdere malen op internet gezocht naar de toedracht in de oorlog m.b.t. mijn opa. Helaas kom ik niet veel verder. Misschien dat iemand weet wat er in het noorden van nederland destijds gebeurd is.

Volgens zijn persoonskaart op het Stadsarchief van Amsterdam verhuisde hij op 31 aug. 1971 naar Utrecht,
Citaat:
adres weggehaald , dit kan ten allen tijde opgevraagd worden, Mod. Jean

Je kunt op het N.A. zijn CABR dossier gaan lezen.


za sep 20, 2014 4:02 pm
claus buryn
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Zie voor Johannes van Kooten ook Sytze van der Zee, Vogelvrij. Ook on line:

http://books.google.nl/books?id=4bx2AAA ... D.&f=false


za sep 20, 2014 5:42 pm
claus buryn
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Trouwens, als je op Delpher de naam in typt en als jaar 1948 krijg je toch wel een indruk wie de grootvader was.

b.v.

S.D.'er Johannes van Kooten Jodenvervolgingen, arr…
S.D.'er Johannes van Kooten Jodenvervolgingen, arrestaties en moorden Als derde van de zgn. „Amsterdamse rechercheurs" — het tiental politiemannen, dat in het najaar van 1944 de S.D. te Groningen …

Soort bericht

artikel

Krantentitel


Nieuwsblad van het Noorden

Datum

09-10-1948

Tussen Haakjes, Elske, geboren in 1925, vroeg tijdens de oorlog een paspoort aan.


za sep 20, 2014 6:09 pm
claus buryn
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Hallo Drentsche Gerrit,

Om met jouw woorden te spreken: "een interessante casus".

De foto van Johannes van Kooten is dus wel degelijk de juiste Johannes van Kooten. Wat je inmiddels zelf wel begrepen had.



5 OVCG, inv. nr. 2183, 4089. Deze derde SD'er was op het moment van het ter perse gaan van dit boek nog in leven. Overeenkomstig de huisregels van het Nationaal Archief die de basis vormen voor de informatie over deze zaak, mag dan de identiteit van deze man niet worden bekend gemaakt. Als auteur en wetenschapper moet ik deze regels respecteren. Ik hanteer vanaf hier het alias 'Teun' voor deze man.

Dat is toch sterk, een ontsnapte, veroordeelde oorlogsmisdadiger met de Duitse nationaliteit onder de Nederlandse wet op de Persoonsgegevens laten vallen (waar de huisregels op gebaseerd zijn)? Terwijl zijn gegevens uitgebreid op Wiki Staan? Wel een heel erg keurige auteur en wetenschapper.


za sep 20, 2014 7:17 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group