Rijklof (Charlie) van GOENS (30 jaar)Foto: Bulletin Air War
Geboren 25 juli 1914 te Bandoeng, Java (NOI)
Zoon van Gustaaf Hugo GOENS
en Wilhelmina Maria Hendrika Margaretha Desiree HEUNDER
Vader Gustaaf komt in juli 1920 te overlijden in Probolingo Oost-Java (NOI)
Moeder en zoon keren op terug naar Nederland aan boord van het s.s. "Koningin
der Nederlanden" van de Stoomvaart Maatschappij Nederland.
De reis vangt aan op 15 december 1921 vanuit Batavia en gaat naar Genua (Italië)
waar het schip op 6 januari 1922 aankomt.
Vanuit Genua reist men verder per trein naar Amsterdam. Moeder in zoon vestigen
zich in Apeldoorn (GL).
In de omgeving van Apeldoorn is men sinds de jaren twintig bezig met de planning
van een vliegveld. In Deventer bestond al enige jaren een noodlandingsterrein waar-
van vliegtuigen gebruik konden maken op weg naar Duitsland. Het kan geen toeval
zijn dat dit terrein Deventer-Teuge heette. In het begin van de jaren dertig werd een
plaats gezocht voor een vliegveld. De keuze viel op een terrein bij het dorp Teuge in
de gemeente Voorst. In 1935 is het vliegveld Teuge een feit.
De luchtvaart heeft een grote aantrekkingskracht op Rijklof hij is regelmatig te vinden
op Teuge en vliegt al snel op zowel zweefvliegtuigen als motorvliegtuigen. Hij was het
eerste lid uit Apeldoorn van de Vliegclub Teuge, hij beschikte over vliegeigenschappen
zoals men maar zelden vindt. De zweefvliegerij, hoe groot zijn aandeel later ook mocht
wezen in de opleiding bij het Instituut voor Zweefvliegen en naderhand bij de Afdeling
Zweefvliegen van de Nationale Luchtvaartschool (NLS) beschouwde hij toch eigenlijk
als een aardig tijdverdrijf. Het motorvliegen had zijn grote liefde. Rijklof komen we
regelmatig tegen in de kranten bij de berichtgeving over de luchtvaart.
Nieuwe Tilburgsche Courant, 12-08-1936
De Telegraaf (OB), 03-08-1937
Algemeen Handelsblad (AB) 25-02-1938
Het Vaderland (OB) 11-08-1939
De Mobilisatie 1939-1940
De opleiding tot militaire vlieger ging na de afkondiging van de mobilisatie
gewoon door. De NLS wordt in het voorjaar van 1940 door Defensie belast
met de opleiding van een aantal aspirant-militaire vliegers, die de eerste
vooropleiding van deze School zullen ontvangen op vliegveld Ypenburg. De
opleiding begon op 22 april 1940 en heeft slechts geduurd tot 9 mei 1940.
Rijklof Groens is als hulp-instructeur ingedeeld bij een van de vijf groepen van
elk zes leerlingen. Er wordt in de groep van Rijklof gevlogen met de Koolhoven
FK 46 - Gipsy Major met als registratie PH-NLS.
"Rijklof was naast een uiterst begenadigd vlieger ook een humorvolle persoonlijkheid",
aldus Robbie de Bruin, een van de leerling vliegers. "Het was in die korte periode vlak
voor het uitbreken van de oorlog dat hij eens tegen me zei: 'De Bruin we gaan naar de
kerk!' Ik was stomverbaasd want het was een gewone doordeweekse dag. We klommen
in de aan onze groep toegewezen Koolhoven FK 46, met de registratie PH-NLS en stegen
op. Ik moest 270 sturen. Na een korte tijd riep hij: 'Daar links beneden'. We vlogen boven
Pijnacker waar een kerk in elkaar gezakt was of gesloopt werd...."
De laatste vlucht in deze periode maakte ik met Van Goens vanaf Ypenburg in de middag
van 9 mei 1940. Met een "tot morgen" namen we afscheid van elkaar.
Ik heb hem daarna nooit weer gezien ..... In januari 1942 gaat Rijklof op pad naar Engeland, via de lange route over Zwitserland,
Spanje en Portugal. Op 13 mei 1942 kwam hij aan in Engeland waar hij zich meldde als
oorlogsvlieger. Hij ging vliegen als bij het 41e Squadron RAF Fighter Command.
Op 17 augustus 1944 om 09.05 uur startten van RAF Lympne twee Spitfire's Mk. XII
voor een Anti-Diver Patrol (het opsporen en vernietigen van Duitse V-1's) nabij Dover.
Rijklof in het ene toestel en zijn wingman, de Australier Viv Rossow, in het andere toestel.
De meteogegevens voor die dag geven aan dat er in de ochtend gedurende enkele uren
zware mistvorming heeft plaatsgehad boven het Kanaal voor Dover.
Om 10.15 land Viv Rossow weer op RAF Lympne en meldt dat hij Rijklof niet meer heeft
gezien. Om 15.30 en 15.35 starten er nog twee toestellen van RAF Lympne voor een zoek-
tocht naar Rijklof van Goens, geen resultaat ...
Wat er precies heeft plaatsgevonden zal nooit echt bekend worden. Er doen diverse beweringen
de ronde, van neergeschoten door eigen luchtafweer bij Dover, te weinig brandstof, waardoor
neergestort en/of door de mist een verkeerde inschatting gemaakt (desoriëntatie) van zijn
positie waardoor er een crash in zee plaats heeft gevonden ...
Hoe Rijklof van Goens wel is omgekomen zullen we nooit te weten komen
Er is één ding zeker "One of our aircraft is still missing ..."
Foto: www.rgbstock.com [Foto = xymonau (08-12-2009)]
De naam van Rijklof van Goens staat vermeld op gedenkpaneel 203 van
het Runnymede Memorial, in Englefield Green, nabij Egham, Surrey, England.
Foto: ww2talk.com
Ook wordt hij herdacht in de St. George’s Chapel op RAF Biggin Hill, Kent, Engeland.
Rijklof staat vermeld in Gedenkboek 42 van de Oorlogsgravenstichting
Zijn naam staat ook, als erkend Engelandvaarder, op het vijfluik in de kapel
van het ereveld te Loenen (GL)
Tevens staat zijn naam vermeld op de Militaire gedenkplaat 1 op het
Nederlandse ereveld Orry-la-Ville te Frankrijk
Foto's: OGS
Ereveld Orry-la-Ville, Frankrijk
Het ereveld telt 114 graven van Nederlanders die omkwamen in Frankrijk.
Verder bevinden zich in het ereportaal nog eens vier gedenkplaten met
de namen van 108 Nederlandse slachtoffers. Twee van deze platen geven
de namen van militairen die omkwamen bij het bombardement van het s.s.
Pavon bij Duinkerken (mei 1940). Eén gedenkplaat werd geschonken door
de voormalige verzetsbeweging 'Union Patriotique Néerlandaise' en bevat
de namen van Nederlandse verzetsstrijders in Frankrijk en van Nederlandse
verzetsstrijders die omkwamen tijdens hun doortocht door Frankrijk. Bij dit
ereveld is een tweetalig (Nederlands/Frans) bord geplaatst met achtergrond-
informatie over het ereveld en de daar begraven oorlogsslachtoffers.
Adres:
Ereveld Orry-la-Ville ligt in de buurt van Senlis (29 kilometer boven Parijs),
aan de route nationale, nummer 17.
Foto: OGS
Op zaterdag 5 juni 1948 is in het clubhuis van de Vliegclub Teuge een herdenkings-
raam geplaatst voor de in de oorlog gevallen leden. Mevrouw Van Goens, de moeder
van Rijklof verrichte de onthulling door het gordijn, dat het raam aan het oog onttrok
te verwijderen.
Foto: www.4en5mei.nl
Foto: Bulletin Air War
Bronnen o.a.:
Bulletin Air War 1939-1945, no's: 257, 2004 en 294/295, 2008
"Het wapen der Militaire Luchtvaart in de Engelse periode 1940-1945"
Kolonel J. Tammes, 's-Gravenhage 1961
www.4en5mei.nl
www.avialogs.com
www.rafcommands.com