Het is nu vr maart 29, 2024 1:49 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Deventer 1945 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Deventer 1945
Toen ik laatst stage liep bij de Archeologische dienst van Deventer, waren ze daar momenteel bezig met een opgraven van een Duitse stelling. Deze stelling kwam per ongeluk naar boven bij de opgraving van een boerderij uit de ijzertijd. De eenheden die daar in die stelling zaten waren voornamelijk luftwaffe troepen, die 88mm flak bediende. Deze Luftwaffe troepen moesten het opnemen tegen de aanstormende Canadezen. Zover ik weet hebben deze Duitse troepen zich kranig verdedigd tot aan het einde van de oorlog. Vlak naast deze stelling vonden archeologen een Amerikaans wo2 Air-to-ground Missile (die volgens hun erg zeldzaam was in NL). In iedergeval mijn belangstelling is hierdoor gewekt en daarom zou ik graag willen weten wat er rond Deventer is gebeurd, in de laatste oorlogsmaanden van 1945.

Groet.
Kaj


ma mei 14, 2007 1:14 am
Profiel
Wigger KF van der Horst
Bericht NNSH bij de molen Bathmen
Doe onderzoek baan "The Stormont, Dundas & Glengarry Highlanders" en weet dat zij ook rond Deventer hebben gevochten, samen met "The North Nova Scotia Highlanders". Daarvan heb ik wel een foto voor je met een omschrijving. als je interesse hebt, wil de opname wel naar je toesturen met de informatie die in heb. Als het goed is, is mijn eMail adres hier ook te vinden.


ma mei 14, 2007 5:26 pm
Wigger KF van der Horst
Bericht 
Dus geen eMail, foutje . . . Dus Nu wel: wiggervdhorst27@planet.nl


ma mei 14, 2007 5:32 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Heb je een mail gestuurd 8)

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma mei 14, 2007 5:48 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Er is een boek geschreven over Deventer in WOII, genaamd Klakkende Laarzen aan de IJssel - Deventer en zijn inwoners in de Tweede Wereldoorlog, K.H. Vos, Arko Uitgeverij B.V., Nieuwegein, 1995.


ma mei 14, 2007 5:53 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Die bewaar in me achterkamerje :D


ma mei 14, 2007 6:13 pm
Profiel
tendam
Bericht 
Nog een tweetal interessante uitgaven over Deventer:

Deventer vrij - Herinneringsalbum gewijd aan de bezetting en bevrijding van Deventer (uitgave april 1945)

Onder het hakenkruis - Kroniek der gebeurtenissen tijdens de Duitsche overheersching
(uitgave juni 1945)


ma mei 14, 2007 8:05 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
bedankt voor de informatie tendam :D Ik zal deze week even de bieb raadplegen.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma mei 14, 2007 8:31 pm
Profiel
Siggy
Bericht 
Beetje late reactie misschien:

Bollen, H. en Vroemen, P. ; Canadezen in actie : Nederland najaar '44 - Voorjaar '46.

kan ik ook nog aanbevelen. Bevat ook een hoofdstuk over de bevrijding van Deventer en omgeving en Operatie Cannonshot: de oversteek van de IJssel bij Gorssel.

De eenheden die in het kader van de bevrijding van Deventer, Schalkhaar en Colmschate worden genoemd zijn onderandere de 7e brigade van de 3e divisie; verder worden nog wat andere namen genoemd zoals de Canadian Scottish, Winnipeg rifles (beide onderdeel van de 3e), de 7e Recce regiment. Toen de tegenstand toenam naarmate men deventer naderde, werd de Queen's Own Rifles van de 8e brigade tijdelijk aan de 7e toegevoegd.

De Canadezen hebben aardig wat materiaal gebruikt tijdens de gevechten: er werden Typhoons ingezet (kan dat niet de bron zijn van die raket waar je het over hebt? Ik zie nergens verwijzingen naar Amerikaanse luchtsteun tijdens de gevechten rond de bevrijding...), Sherman's, Churchills in diverse varianten (de "normale", die met 95mm howitzer en Crocodiles), Wasp vlammenwerpers, Monty's Moonlight; kortom, het hele circus is actief geweest.

"Leuke" annekdote: tijdens de gevechten bij de Snippeling (gehuchtje wat tegenwoordig al helemaal in Deventer is opgegaan) raakten de Queen's Own Rifles verwikkeld in een hevig gevecht. De Duitsers deden een tegenaanval, een Canadeze compagnie werd afgesneden. 12 Canadezen moesten zich overgeven aan de Duitsers. De Queens Own Rifles verloren tijdens de oorlog niet meer dan 27 man en een officier als krijgsgevangenen; ze waren razend. s'Nachts deden ze vervolgens een verrassingsaanval en namen op hun beurt 25 duitsers gevangen. dit alles heeft zich afgespeeld op 10 april en de nacht van 10 op 11 april.

Een vraag waar ik nog mee zit is dat er in diverse bronnen rond de bevrijding van Deventer en met name Schalkaar sprake is van Duitse tanks die een mislukt tegenaanvalletje deden op het al bevrijdde Schalkhaar. Op het terrein dat tegenwoordig bekend staat als het Excercitie terrein (vlak bij de Westenberg kazerne) zou na de bevrijding een uitgebrande Duitse tank hebben gestaan met de gesneuvelde bemanning er nog in. ik kan nergens vinden wat voor een voertuigen dit waren (waren het wel tanks en geen Stugs of panzerjager? Of misschien zelfs halftracks?) noch tot welke eenheid ze behoorden.

Het intelligence Summary (nr.36) van de 3e Canadese infanterie vermeld de volgende eenheden van de Duitsers in Deventer:
16e en 17e Fallschirmjäger regimenten, het 30e MG bataljon, het IIe Fliegerhorst bataljon, onderdelen van een parachutistenschool en de compagnie 'Dresden'. Kortom een zootje bijeengeschraapt spul waar ik geen tanks bij vermoed. Ik heb nergens fotografisch bewijs gevonden van Duitse pantservoertuigen, laat staan tanks. Iemand?


zo jun 10, 2007 10:00 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Het is nooit te laat voor nieuwe informatie Siggy.. 8) Over die tanks is een goeie vraag, ikzelf kan hem jammer genoeg niet beantwoorden.. Maar het lijkt me sterk dat de Duitsers aan hun zijde nog zware tanks hadden. Deze werden namelijk in 44/45 al naar Duitsland gestuurd. Het enige waar de luftwaffe troepen mee mochten schieten was Flak-geschut en hun eigen wapentuig.. Het zullen dus waarschijnlijk (als deze tegenaanval echt heeft plaatsgevonden) lichte tanks, panzerwagens en halftracks zijn geweest.

p.s. Erg bedankt trouwens voor de nieuwe informatie! :D
Kaj


zo jun 10, 2007 11:52 pm
Profiel
rshofman
Bericht Re: Deventer 1945
Nog een leuke aanvulling hierop, vanuit een notitieboekje van een QOR soldaat:
De volledige context weet ik niet

11 april
0005 “C” Coy
silent attack over river – 15 pw’s no casualties
1300 we move into Deventer great welcome


ma jul 07, 2014 4:06 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group