Slag om Arnhem - Route Urquhart
Al enige tijd wil ik de route die generaal Urquhart heeft afgelegd uittekenen met tijdstippen erbij.
Dit bleek geen gemakkelijke opgave, daarom kan ik jullie hulp goed gebruiken.
Ik ben vergeleken bij de experts hier een leek en ik moet het doen met een beperkt aantal boeken + kaart
Mogelijk weten jullie dingen die niet vermeld staan in de meeste boeken.
Ik ben op heel veel onduidelijkheden gestuit en heb besloten om de route in delen op te splitsen en hier te posten.
Waar ik ook mee zit is het verschil tussen Nederlandse en engelse tijd. Zijn de boeken in War Diary''s verschillend qua tijd ?
Verder spreken verschillende boeken elkaar nogal tegen.
Bronnen:
A tour of the Arnhem battlefields (John Waddy)
Arnhem (Urquhart)
Arnhem (Middlebrook)
Pegasusarchive
Het is nog een beetje een rommeltje maar toch wil ik beginnen voordat er nooit meer wat van komt.
Later wil ik de informatie netjes ordenen en er een makkelijk te lezen stuk van maken met illustraties erbij (Misschien een Youtube filmpje)
Hierbij deel 1:
Van landing tot verlaten HQNa 13:18 aangekomen op LZ ,,Z"Weet iemand het tijdstip waarop Urquhart zijn Horsa landde ? En misschien in welke Horsa hij landde ?
1415 - Div H.Q. opened 658799 (pegasus archive) (moet in de zelfde tijdszone zijn geweest als in de boeken)
Het Tactical HQ zou in de oostelijke bosrand van LZ ,,Z" hebben gestaan. aan de hand van de kaart heb ik de positie proberen te bepalen. een mede forumlid vertelde mij dat de Horsa met daarin het Tactical HQ te ver was doorgeschoven en daardoor in de bosrand was beland. Is dit correct ?
Hicks zijn HQ stond volgens de coordinaten op de aangegeven plek. In het boek van Waddy staat echter dat zijn HQ gevestigd was in boerderijen die aan het kruispunt lagen.
Er zijn bronnen die beweren dat Urquhart op het HQ van Hicks het foutieve bericht heeft meegekregen dat het Recce Squad een groot deel van zijn voertuigen zou zijn kwijtgeraakt. Een andere bron beweert dat Urquhart dit bericht niet heeft meegekregen, maar wel het bericht van het mislukken van de opmars van het Recce Squad.
(Mijn excuses dat ik de bronnen niet bij mn aantekeningen heb bewaard)
Als ik Urquhart zijn boek lees dan heeft hij de landingen van de 1e parachutistenbrigade gade geslagen en daaruit opgemaakt dat deze goed waren verlopen.
Daarna zou hij naar Hicks zijn HQ zijn gegaan omdat er van Hicks geen nieuws was. Op Hicks zijn HQ zou Urquhart het foutieve bericht te horen hebben gekregen over het verlies van de voertuigen van het Recce squad.
1630 - G.O.C. left Div H.Q. to visit 1 Air Ldg Bde. Thence to 1 Para Bde. (
http://www.pegasusarchive.org)
Als dit klopt dan heeft Urquhart waarschijnlijk het bericht over de vermissing van de voertuigen of niet meegekregen, of hij heeft het niet op het HQ van Hicks meegekregen maar via een andere bron.
Een andere mogelijkheid is dat de tijdsnotatie een uur verschilt met de boeken (Engelse tijd) maar dan zou Divisional HQ al open zijn gegaan om 13:15 en toen waren er nog geen gliders op LZ ,,Z" geland.
Het foutieve bericht circuleerde vanaf 15:20 uur volgens Middlebrook.
Een andere bron beweert dat Urquhart hoorde over de hinderlaag en de mislukte opmars van het Recce Squad.
Urquhart schrijft in zijn boek dat hij orders achterliet voor Gough om onmiddelijk contact met hem op te nemen en ging terug naar zijn eigen HQ.
Op zijn eigen HQ was er geen nieuws van Gough. De verbindingen werkten slecht tot niet + dat de Recce Squad op brigadenet zat ipv divisonal. Urquhart liet instructies achter voor Gough dat hij hem moest zien te bereiken op Lathburys HQ en vertrok.
Het meest aannemelijke lijkt me met een chauffeur, radioman en met Loder-Symonds.
Volgens verschillende bronnen moet dit tussen 16:30 en 17:00 zijn geweest.
Route:Ik gok dat de route naar 1st Airlanding HQ is geweest: Tactical HO ---> t.h.v. De Boschhoeve de Boshoeve opgegaan --> Parallelweg --> Wolfhezerweg --> Duitsekampweg
Ik hoop dat jullie deze amateur met de neus op de feiten kunnen drukken